پایگاه خبری تحلیلی”صبح خرد”(sobhekherad.ir)

هدف اصلي از اعلام روز معلم بهادادن به معلمان، قدرداني از آنها و بررسي مشکلاتشان است. روز معلم مي‌تواند نقطه آغاز اصلاح منزلت و جايگاه معلمان باشد. سياست‌گذران حکومتی و دولت‌ها بايد با بازتعريف مسئوليت‌ها و حقوق معلمان در راستاي ارتقاي شأن و منزلت آنان تلاش کنند. حاکميت بايد به اهميت و ضرورت نقش معلمان در فرآيند تعليم و تربيت توجه بيشتري كرده و براي جبران کاستي‌ها و بهبود وضعيت معيشت و ميزان حقوق معلمان گام‌هايي اساسي بردارد. بدون ترديد عدم تلاش براي ارتقاي جايگاه و منزلت معلمان مي‌تواند خطري جدي براي نظام آموزش‌‌و‌پرورش بوده و در بلند‌مدت اثرات مخربي بر جامعه معلمان و انگيزه آنان در پي خواهد داشت

روز معلم؛ روزي براي پرداختن به چالش‌هاي حرفه معلمي

حسين طاهري‌فرد / فعال فرهنگي و رسانه‌اي ؛ روز دوازدهم ارديبهشت بنام «روز معلم» نامگذاري شده است. همه‌ساله اين روز به‌پاس خدمات معلمان در راه رشد و اعتلاي دانش‌آموزان جشن گرفته مي‌شود تا دانش‌آموزان، والدين آنها و جامعه قدردان معلمان و تاثيرات مثبت و سازنده آنان در ارتقا دانش و آگاهي همگاني باشند.

معلمان به عنوان يکي از مهم‌ترين ارکان نظام آموزش‌وپرورش مي‌توانند با آموزش خود چشم‌انداز روشني براي آينده جامعه و رسيدن به شرايط مطلوب‌تر ترسيم نمايند. در واقع اصلاح يک مملکت منوط به اصلاح فرهنگ و آموزش‌وپرورش است و معلمان مي‌توانند هدايتگر اصلاح جامعه باشند.

همه‌ساله با نزديک شدن به روز معلم، فقط شاهد بحث‌ معيشتي و پرداخت معوقات و پاداش معلم در حد حرف و حديث هستيم و تلاش جدي و غيرشعاري براي بالارفتن جايگاه اجتماعي معلم و کيفيت کار و آموزش و ارتقاء زندگي معلمان به چشم نمي‌خورد. سالهاست که روز معلم گرامي داشته مي‌شود اما هنوز تبعيض عليه معلمان در تمام زمينه‌ها وجود دارد. معلمان با چالش‌هاي فراواني روبرو هستند: از حقوق و مزاياي نامناسب تا شرايط کار ضعيف، ابزارهاي آموزشي ناکافي و سطوح بالاي استرس.

روز معلم فرصتي براي پرداختن به مشکلات و دغدغه‌هاي شغل معلمي است. اين روز بهانه ايست تا در مورد حقوق و مسئوليت‌هاي معلمان و همچنين استانداردها و شرايط حرفه معلمي صحبت کنيم. روز معلم می‌تواند فرصتي براي بازنگري مسائل مربوط به معلمان از ديدگاه ملي باشد.

نگاهي دقيق به ابعاد حرفه معلمي و ضرورت‌هاي اين حرفه، ضرورت تلاش مديران و مسئولان براي ارتقاي شرايط کار و زندگي معلمان را دوچندان مي‌کند چراکه مشکلات معيشتي و تنزل منزلتي حرفه معلمي باعث آسيب جدي به جايگاه معلمان و نقش بسيار مهمي که در شکل‌گيري شخصيت افراد جامعه دارند خواهد شد.

معلمان درحالي به استقبال هفته معلم مي‌روند که مشکلات و چالش‌هاي فراروري شغل معلمي سالهاست که دغدغه سياست‌گذران و دولت‌هاي چپ و راست نيست. در سال‌هاي اخير به‌سبب غفلت‌ها و بي‌تدبيري‌ها در برنامه‌ريزي‌هاي کلان، سطح زندگي و رفاه معلمان و به‌تبع آن جايگاه اجتماعي آنان سال‌به‌سال کاهش يافته است.

واقعيت اين است که سياست‌گذاران و دولت‌مردان اصلاح‌طلب و اصولگرا اغلب در بحث هاي مربوط به مسائل و مشکلات معلمان، منافع آنان را مدنظر قرار نمي‌دهند. شوربختانه نگاه سياست‌گذاران دولتي کشور به مقوله آموزش‌وپرورش نگاهي ابزاري، مصرفي و دست چندم است، که اين باعث شده است تا هيچ‌گاه شغل معلمي به عنوان حرفه‌اي با کيفيت در نظر گرفته نشود و به‌تبع آن در اين راستا گامی برداشته نشود.

هدف اصلي از اعلام روز معلم بهادادن به معلمان، قدرداني از آنها و بررسي مشکلاتشان است. روز معلم مي‌تواند نقطه آغاز اصلاح منزلت و جايگاه معلمان باشد. سياست‌گذران حکومتی و دولت‌ها بايد با بازتعريف مسئوليت‌ها و حقوق معلمان در راستاي ارتقاي شأن و منزلت آنان تلاش کنند. حاکميت بايد به اهميت و ضرورت نقش معلمان در فرآيند تعليم و تربيت توجه بيشتري كرده و براي جبران کاستي‌ها و بهبود وضعيت معيشت و ميزان حقوق معلمان گام‌هايي اساسي بردارد. بدون ترديد عدم تلاش براي ارتقاي جايگاه و منزلت معلمان مي‌تواند خطري جدي براي نظام آموزش‌‌و‌پرورش بوده و در بلند‌مدت اثرات مخربي بر جامعه معلمان و انگيزه آنان در پي خواهد داشت.

کلام آخر:

اکنون آموزش‌ و پرورش نيازمند تحولي کارساز است. تحولي که بتواند کميت و کيفيت نظام فعلي آموزش‌‌و‌پرورش را متحول کند چراکه آموزش‌و‌پرورش يکي از مهم‌ترين و شايد تنهاترين عامل توسعه اجتماعي است. براي بالا بردن کيفيت آموزش‌‌و‌پرورش بايد ابتدا کيفيت کار و زندگي معلمان ارتقا يابد و معلمان از جايگاه اجتماعي مناسب‌تري در جامعه برخوردار شوند.

 

پایگاه خبری تحلیلی”صبح خرد”(sobhekherad.ir)

این خبر را به اشتراک بگذارید :