تاریخ انتشار : جمعه 12 شهریور 1400 - 10:33

پیش بینی هواشناسی در ایران

سیلاب ناگهانی و کاهش محسوس دما در ۱۲ استان

سیلاب ناگهانی و کاهش محسوس دما در ۱۲ استان
صادق ضیائیان کارشناس هواشناسی ، با بیان این‌که بر اساس نقشه‌های پیش یابی هواشناسی امشب در استان‌های اردبیل، ارتفاعات گیلان و مازندران رشد ابر و بارش پراکنده و خفیف باران رخ می‌دهد گفت: همچنین تا اوایل روز شنبه در ارتفاعات زاگرس مرکزی، ارتفاعات جنوب سیستان‌وبلوچستان، شمال هرمزگان و جنوب فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابرهای همرفتی، وزش باد و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش“صبح خرد”، کارشناس هواشناسی با بیان اینکه از بعدازظهر روز جمعه تا پایان وقت روز شنبه به‌سبب عبور امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور و نیز شمالی شدن جریانات در سواحل دریای خزر، در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات البرز شاهد وزش باد خواهیم بود گفت: بتدریج از اواخر وقت روز جمعه در خراسان شمالی و شمال خراسان‌رضوی افزایش ابر رگبار باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما بین ۱۰ تا ۱۵ درجه به ویژه در سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی بیان کرد:شدت بارش در این مدت در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و شرق اردبیل است همچنین در این مدت دریای خزر مواج و طوفانی خواهد بود.

ضیائیان با بیان این‌که در روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر مناطق کشور جوی پایدار و آسمان صاف پیش‌بینی می‌شود گفت: در این مدت تنها در برخی مناطق استان‌های گیلان‌، غرب مازندران و اردبیل در برخی ساعات رشد ابر همراه با بارش پراکنده و خفیف پیش بینی می شود.

کارشناس هواشناسی با بیان این‌که از امشب تا اواخر روز جمعه سرعت وزش باد در شمال غرب و غرب کشور افزایش می‌یابد گفت: در برخی مناطق احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد.

ضیائیان گفت: از روز شنبه تا پایان هفته در نوار شرقی کشور وزش باد شدید خواهد بود و در استان‌های خراسان‌جنوبی، جنوب خراسان‌رضوی و سیستان‌وبلوچستان خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

کارشناس هواشناسی درباره آب‌وهوای استان تهران هم گفت: فردا آسمان تهران صاف است و در بعدازظهر همراه با وزش باد خواهد بود . بیشترین دمای پایتخت به ۳۸ درجه و کمترین آن به ۲۴ درجه می رسد.

روز یکشنبه هفته آینده بارش‌های پراکنده در استان‌های گیلان و اردبیل ادامه خواهد داشت و دوشنبه در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آسمانی صاف پیش بینی می‌شود.

سه شنبه آینده در استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل ابرناکی، رعدوبرق و رگبار پیش‌بینی می‌شود. از شنبه آینده تا اواخر هفته نیز در نوار شرقی کشور وزیر باد شدید خواهد بود و در استان‌های خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی و سیستان وبلوچستان خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی به شرح زیر نسبت به وقوع سیلاب ناگهانی و کاهش ۵ تا ۱۷ درجه‌ای دما در برخی استان‌ها هشدار داد؛

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی به صورت رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۰۶/۱۲ : گلستان، شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و ارتفاعات هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان.

شنبه ۱۴۰۰/۰۶/۱۳ : گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، هرمزگان، شمال استانهای قزوین و زنجان، جنوب و غرب فارس، جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت و محدود، وزش تند باد موقت، خیزش گردو خاک.

توصیه: احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی.

توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید و کاهش دما بین ۵ تا ۱۰ درجه ( در استان اردبیل بین ۱۲ تا ۱۷درجه)

نوع مخاطره: وزش باد شدید و کاهش دما بین ۵ تا ۱۰ درجه ( در استان اردبیل بین ۱۲ تا ۱۷درجه)

منطقه اثر: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره، تنظیم دمای گلخانه ها و دامداری ها با توجه به شرایط و مدیریت برداشت محصولات کشاورزی.

 توصیف سامانه: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج بین ۱٫۵ تا ۲ متر در فراساحل تا ۲٫۵ متر

نوع مخاطره: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج بین ۱٫۵ تا ۲ متر در فراساحل تا ۲٫۵ متر

منطقه اثر: نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران، گلستان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران،آسیب دیدن قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی،احتمال خسارت به قایق و شناورها.

توصیه: ممانعت از شنا، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی  ها به بندر، منع تردد کشتیهای تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.