تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 تیر 1403 - 13:01

دبیر ستاد مرکزی دکتر پزشکیان در کهگیلویه و بویراحمد به رئیس دستگاه قضا استان؛

از تخلفات، دخالت‌ها و بی‌عدالتی‌های انتخاباتی به‌راحتی عبور نکنید

از تخلفات، دخالت‌ها و بی‌عدالتی‌های انتخاباتی به‌راحتی عبور نکنید
فعال سیاسی و دبیر اجرایی ستاد مرکزی دکتر پزشکیان در کهگیلویه و بویراحمد خطاب به رئیس‌کل دادگستری، گفت: بنده از شما خواستارم باتوجه‌به تلاش شبانه‌روزی تمام دلسوزان سالم کشور جهت بالابردن مشارکت که زمینه مشروعیت‌دادن مجدد به‌نظام است، از این تخلفات، دخالت‌ها و بی‌عدالتی‌ها به‌راحتی عبور نکنید.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین وب سایت خبری “صبح خرد” است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

“رحمان وفانژاد”/”صبح خرد”؛سید رحمان وفانژاد فعال سیاسی و دبیر ستاد مرکزی دکتر پزشکیان در کهگیلویه و بویراحمد در نامه‌ای سرگشاده خطاب به افراسیاب محبوب رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نوشت: انتخابات جمعه هشتم تیرماه به دلیل چینش یک‌طرفه هیئت‌های اجرایی و بازرسی و همچنین انتصاب اعضا شعب بدون توجه به ظرفیت هواداران رئیس‌جمهور منتخب، موجب نگرانی بخش زیادی از جامعه شد؛ ولی فرمانداران و بخشداران با بی‌توجهی تمام به حقوق کاندیدا، مجری انتخاباتی شدند که نتیجه در سطح ملی و حتی استانی برایشان رقم نخورد. به‌رغم پیگیری‌های مکرر و جلسات با دستگاه‌های نظارتی، امنیتی، قضایی، نمایندگان ولی‌فقیه و خبرگان رهبری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، ارکان استانی و شهرستانی ستاد انتخابات و… هیچ نتیجه‌ای بابت تخلفات انتخاباتی مستند به آمار و ارقام خصوصاً در دو شهرستان و تعدادی از بخش‌ها حاصل نشد و کار به جایی رسید فرزند شایسته استان حضرت آیت‌الله ملک‌حسینی دغدغه‌مند به موضوع ورود کرد و ضمن تذکر به مجریان انتخابات، هر گونه تخلف را خیانت به حقوق امت، نسل آینده و فرزندانی که جانشان را تقدیم نظام کرده‌اند، دانست.
وی تأکید کرد حرمت صندوق‌ها را حفظ کنید تا آیندگان شماها را هرزه سیاسی تلقی نکنند؛ ولی بازهم ارکان انتخابات در رأس معاون سیاسی به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات و استاندار به‌عنوان نماینده عالی دولت ضمن عدم‌پذیرش تذکرات از هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات جمعه پانزدهم تیرماه دریغ نکردند و دل‌نگرانی‌ها به‌مراتب بیشتر شد.
در هشتم اسفند و انتخابات مجلس، تحلیل بر آن بود ارکان انتخابات بین دو کاندیدا (حامیان قالیباف و جلیلی) به نحوی تقسیم شده و انتخابات روش‌های حداقلی کنترلی را دارد. با یک‌صدا شدن همگی برای برگزاری انتخابات پانزدهم تیرماه، استرس‌ها و تنش‌ها به‌شدت بالا رفت و مجریان انتخابات با بررسی مجدد شعب و اعمال‌نظرهای خاص، نسبت به حذف همان حامیان حداقلی رئیس‌جمهور منتخب اقدام کردند که مستندات به اطلاع دادستان محترم مرکز استان، دستگاه امنیتی و… ارسال شد. ولی بازهم ارکان انتخابات با اراده‌ای بیشتر و به‌صورت دستوری، انتخابات ۱۰۰٪ یک‌طرفه از ارکان شعبات را شروع کردند. متأسفانه حضور پر رنگ برخی از روحانیون و حتی اتهام زدن به مردم در سخنرانی‌ها و تبلیغ کاندیدای خاص در روستاها، کارت هدیه و اقلام خشک اهدایی در روستاها، ورود برخی از ائمه جمعه به موضوع انتخابات که یکی از آن‌ها با این عنوان که (دفع افسد به فساد جایز است) ورود خود را توجیه کرده است.
توجیهات برخی از فرمانداران و بخشداران بویراحمد، دنا و مارگون مبنی رأی‌دادن به فرد دوم انتخابات جهت تسویه سیاسی با نماینده کنونی مردم در مجلس، فعالیت مجازی تبلیغاتی احدی از مسئولان ناظر شهرستان‌ها باعث شد مدیران دولتی گشاده‌دستی کنند و با فراغ‌بال تمام، استفاده از تمام امکانات و ابزار دولتی را برای ستاد انتخاباتی کاندیدای خود تخصیص دهند. بیلبوردهای مدیریت شهری یکباره به ستاد انتخاباتی خاص تخصیص یافت و هیچ‌کدام از مدیران شهری پاسخگوی درآمد تابلوهای تبلیغاتی نبودند.
در شعبه مدرسه تیزهوشان از مدیران امدادی بنا به هماهنگی قبلی کارکنان هم‌زمان حضور و رأی خود را در حضور ایشان به صندوق رأی می‌ریزند و صف اول همایش روز آخر تبلیغات مملو از مدیران، معاونین، رؤسای دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی بود که قانوناً نباید حضور داشتند و حتی در انتخابات ادوار گذشته توسط مجموعه قضایی ارشاد به عدم حضور در تایم غیراداری شدند؛ ولی با سوخت و خودرو بیت‌المال از هیچ تلاشی برای برگزاری انتخاباتی یک‌طرفه دریغ نکردند.
معاون استاندار به بهانه فعالیت انتخاباتی مرخصی گرفته؛ ولی تمام امکانات دولتی در اختیارش بوده و روز شنبه نهم تیرماه نامه اعلام تغییر ساعت شروع بکار ادارات را مکاتبه کرد و متعاقباً شورای اداری با موضوع جهاد تبیین برگزار شد که حتی آب‌معدنی تأمین شده در آن جلسه تبلیغاتی بود. اینکه افرادی خارج از کشور تماسی داشته باشد و مشخص شود از کد ملی آن‌ها در شهرستان ما رأی داده‌اند و حتی تعدادی از ساکنین مرکز استان در شهرستان‌های خاص و بخش‌ها آرا آن‌ها بدون حضورشان ثبت شود و در پرونده‌های تشکیل شده این ادعا اثبات شده، صرفاً به دلیل برگزاری انتخابات یک‌طرفه و بدون نظارت‌های حداقلی بوده است. در شهرستان‌های باشت، مارگون و بخش پاتاوه آمار عجیب رأی جمعه اول انتخابات و رشد آن در دور دوم بررسی نشده و سایر نقاط استان هم مستثنی از این روند نیست تا جایی که جمعه اول انتخابات میزان آرا مأخوذه ۲۸۸۹۳۷ رأی بوده و منتخب کنونی مردم رأی ۱۲۳۲۴۰ را به‌عنوان نفر اول در مشارکت ۴۹ درصدی اخذ نموده و در جمعه دوم انتخابات علی‌رغم اینکه همه می‌دانیم هر گونه مشارکت بیشتر به دلیل ایجاد انگیزه برای تحریمی‌ها به نسبت دور قبل قطعاً در سبد رأی منتخب مردم قرار می‌گرفت؛ ولی بی‌توجهی‌ها و بی‌عدالتی‌ها در این زمینه اعداد و ارقامی دیگر را رقم زد و مشارکت اعلامی ستاد انتخابات استان به تعداد ۳۷۴۵۹۱ نفر بوده که رشد کلی آرا مشارکت به نسبت دور قبل ۲۹.۶٪ است. گرچه ۴۱.۹٪ آرا منتخب مردم رشد داشته؛ ولی نفر دوم کل انتخابات به نسبت دور قبل ۹۵.۵٪ رشد داشته و با تحلیل دقیق مبنی بر حضور تمام ظرفیت‌های نفر دوم انتخابات در دور اول و حتی استفاده حداکثری از ظرفیت ستاد آقای قالیباف بازهم چنین اعدادی منطقی نبوده و متأسفانه هیچ نهادی پاسخگو نیست. انتقادات جامعه جوان استان همچون بنده، نسبت به شرایط کنونی کشور و بی‌توجهی خاص دولت‌ها به ظرفیت، منابع و ثروت‌های استان دیگر تکراری و متأسفانه دوستانمان هم تحمل شنیدن دغدغه‌ها را ندارند؛ چون به نتیجه رسیده‌اند صدایی در کشور نداریم که همین بی‌عدالتی‌ها از مهم‌ترین عوامل حذف بعضی از فرزندان استان در سطح ملی است. در سفر اخیر رئیس محترم قوه قضاییه مطالبات مردم صرفاً برای تعطیلی سد خرسان ۳ و الزام به اجرای برکه آبریز برای تأمین اشتغال پایدار حداقل ۳۶۰۰۰ نفر بود؛ گرچه می‌دانیم این موضوعات از وظیفه دولت است و مطالبات وارونه از سایر قوا در نامه سرگشاده اینجانب هم محرز است تا جایی که باید این دغدغه‌ها توسط مقام ارشد استان بررسی و قبل از وقوع تخلف یا جرم، پیشگیری می‌شد؛ ولی آتش‌به‌اختیار بودن معاون رئیس‌جمهور در ساختار کل انتخابات کشور به‌نوعی شرایط و مدیریت استان‌ها را بجای برقراری عدالت انتخاباتی به فضاحت انتخاباتی تبدیل کرد و حتی در شب انتخابات بابت مطالبات بحق جامعه اداری و کشاورزان اعدادی به‌حساب آن‌ها واریز شد که عملاً رأی مردم را نشانه رفتند. اینکه عده‌ای فکر کنند حاکم استان‌اند ولی برابر قانون خادم مردم هستند، اشتباهی غیرقابل‌جبران بوده و ادامه این روند برای دولت جدید قطعاً موجب اشتباهات بزرگ‌تری خواهد شد که رسماً شأن نظام را زیر سؤال می‌برد.
بنده از شما خواستارم باتوجه‌به تلاش شبانه‌روزی تمام دلسوزان سالم کشور جهت بالابردن مشارکت که زمینه مشروعیت‌دادن مجدد به‌نظام است، از این تخلفات، دخالت‌ها و بی‌عدالتی‌ها به‌راحتی عبور نکنید و نباید به دلیل ظرفیت‌های قانون انتخابات جهت بررسی تخلفات انتخاباتی از رسالت اصلی قوه قضاییه مطابق اصول قانون اساسی غافل شویم.
قانون صراحت دارد در راستای حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم، قوه قضاییه رسالت خاص داشته و اگر متخلفین احضار و برخوردهای لازم صورت نگیرد قطعاً دوستان و هم‌فکران بنده هم در دولت جدید با هر جایگاهی در ارکان انتخابات تخلفات بیشتری خواهند داشت و یقیناً حفظ حقوق عامه، رسیدگی فوری به تخلفات و حتی در صورت نیاز اعلام ابطال انتخابات برخی حوزه‌ها موجبات پیشگیری از وقوع جرم توسط مدیران دولت جدید خواهد شد.
قرار نیست دولت‌ها بیت‌المال را برای استمرار مدیران ناکارآمد هزینه و مردم را از مشارکتشان ناامید کنند. بنده اگر استاندار بودم قطعاً ضمن آنکه چند صباحی دیگر در این جایگاه نخواهم بود؛ ولی به دلیل شرایط ایجاد شده و بداخلاقی برخی مدیران دستگاه‌های دولتی و خصوصاً ایام محرم به حرمت آزادگی امام حسین (ع) از تمام مردم استان رسماً و کتباً پوزش، استعفا و طلب حلالیت می‌کردم تا این مسیر تکرار نشود.
اینکه نتوانسته‌ایم در پر مشارکت‌‌ترین انتخابات ۵۰٪ جامعه را به تعیین سرنوشت خویش دعوت کنیم قطعاً بخشی عمده آن ناشی از بی‌عدالتی‌ها و ناامیدی نسل جوان است. در همین انتخابات هم بخشی از مشارکت را به دلیل مواضع غیرقانونی و تبلیغاتی مدیران و مسئولین از دست داده‌ایم و سند آماری آن در انتخابات سال آینده شوراها قابل‌ارزیابی است. گرچه آسیب‌شناسی آن بی‌حاصل خواهد بود.
در پایان ضمن تشکر از ریاست محترم قوه قضاییه و دستورات خاص ایشان در روز انتخابات، حضرت آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری، حضرت آیت‌الله حسینی نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان محترم مردم بویراحمد و گچساران در مجلس، نهادهای امنیتی و انقلابی و اقدامات مجموعه قضایی در استان، انتظار می‌رود نگذارید پرونده انتخابات به‌راحتی مختومه شود و این روند ادامه‌دار جهت مدیران کابینه جدید به دلیل سکوت دستگاه‌های نظارتی و قضایی اقدامی خطرناک بوده و نباید مدیران جدید میراث‌دار این انتخابات باشند که جرئت پیدا کنند در مسیر خارج از قانون قدمی بردارند. گرچه تلاش‌های عزیزانی که مجری انتخابات بوده‌اند و در حد بضاعت خویش مانع اقدامات اقلیت متخلف شده‌اند جای تقدیر و تشکر خاص دارد.
ضمناً مستندات به‌صورت فیزیکی تقدیم می‌شود. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.