تاریخ انتشار : سه شنبه 6 شهریور 1403 - 12:28

کارزار فعالان زیست محیطی؛

“نه به سد ماندگان”

“نه به سد ماندگان”
:سازمان های مردم نهاد محیط زیستی«کارزار جلوگیری از احداث سد ماندگان» در منطقه پادنا را به راه انداختند.

“صبح خرد”، کارزار«نه به سد ماندگان» در حالی شکل گرفته است که فعالین زیست محیطی در اقدامی از رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه در خواست کرده اند از ادامه روند سد سازی در ماندگان جلوگیری کنند و مانع بروز آسیب های زیست محیطی با این زیست بوم شوند.

بر اسا س این گزارش شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، بدون اخذ مجوزهای محیط زیست، قصد احداث سد ماندگان را در منطقه پادنای سمیرم از استان اصفهان دارد. از آن‌جایی که احداث این سد برای تأمین آب مناطق صنعتی اصفهان بوده و باعث ورود آسیب جدی به منطقه حفاظت شده دنا و نابودی انواع مختلف جانوران و گونه‌های نادر گیاهی می‌شود.

یوسف فرهادی بابادی،دبیر اجرایی نشان ابوش و فعال زیست محیطی از سازمان محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد سوالاتی را مطرح کرده است و از مراجع قضایی خواسته تا در این موضوع دقت لازم را داشته باشد.

فرهادی بابای  می گوید: همانگونه که واقف هستید ۴۱۱ پروژه فاقد هرگونه مجوز قانونی بر اساس ترک فعل به صورت غیر قانونی پادار شده است. با تلاش های فعالان و تشکل های محیط زیستی این روند پیگیری و اطلاع رسانی شد. امری که با ورود کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به این موضوع امید می رفت که این چالش مرتفع شود اما متاسفانه بر خالف قانون در امتداد رویه های گذشته شاهد هستیم که شرکت کارفرمایی آب صفه بدون اخذ مجوزهای قانونی و حتی بدون اخذ تاییدیه های فنی مطالعات این پروژه اقدام به تجهیز کارگاه سد ماندگان در منطقه حفاظت شده دنا و همچنین عملیات اجرایی به منظور احداث سامانه انتقال آب کرده است.

 این فعال محیط زیستی گفت:از آنجا که پیگیری های سازمان محیط زیست نزد دادستان اصفهان برای توقف عملیات اجرایی این پروژه به سرانجام نرسیده است تقاضا داریم قوه قضائیه در موضوع جرایم مترتب بر سد ماندگان ورود کرده و با متهمان برخورد قانونی صورت گیرد.

این فعال مدنی ادامه می دهد:از طرفی دیگر به نظر تخصیص آب اولیه صادر شده از سوی معاون آب و آبفای وزارت نیرو بر خلاف نظام نامه تخصیص آب وزارت نیرو است.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با ایسنا در ۲۹مرداد ۱۴۰۳ گفت: سد «ماندگان» مجوز زیست محیطی ندارد.

اسلام جاودان خرد در جمع خبرنگاران افزود: به تمامی استعلام هایی که از استان ما گرفته شده جواب منفی دادیم و به صراحت گفتیم با احداث هرگونه ساخت و ساز و سد در منطقه تحت مدیریت خود مخالفیم ضمن آنکه مجوز تمامی سدهای کشور متمرکز و در سازمان مرکزی صادر می شود.

وی اظهارکرد: شرکت آب منطقه ای اصفهان ۱۶ بهمن ۴۰۲طی مکاتبه ای با محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد،  خواهان مطالعات ارزیابی زیست محیطی تامین بخشی از آب شرب استان اصفهان در محدوده منطقه روستای «ماندگان» واقع در منطقه تحت مدیریت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اما در جغرافیایی شهرستان سمیرم استان اصفهان شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مکان پیشنهادی در محدوده جغرافیایی شهرستان سمیرم استان اصفهان قرار دارد، اما با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۶ تا کنون حفاظت  از آن منطقه در قالب طرح” مدیریت یکپارچه دنا ” به استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده و بخشی از مکان مطالعاتی درخواستی در محدوده اراضی تحت مدیریت محیط زیست ما قرار گرفته است، نیاز بود که از استان ما استعلام گرفته شود.

جاودان خرد تصریح کرد: کمتر از ۲۴ ساعت به تاریخ ۱۷ بهمن ماه طی ۱۲ بند به استعلام دریافتی پاسخ شفاف و مستدل داده شده که با مطالعه ژئوتکنیک طرح موافق اما با هرگونه ساخت و ساز و اقدامات عمرانی و سدسازی در محدوده منطقه تحت مدیربت محیط زیست استان مخالف هستیم.

وی ادامه داد: مطابق با قانون ساخت سد منوط به اخذ مجوز زیست محیطی است و قانونا” باید ۱۰۰ متر با مرز منطقه حفاظت شده فاصله داشته باشد بنابراین بدلیل اینکه بخشی از این سد در محدوده منطقه تحت مدیریت ما قرار دارد شرایط لازم را دارا نبوده و اینکه متولیان سد قبل از دریافت مجوز، اقدامات عمرانی انجام دهند مخالف قانون است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تاکنون به تمامی مکاتباتی که از طرف استان اصفهان و سازمان مرکزی در خصوص این سد از کهگیلویه وبویراحمد درخواست شده جواب منفی داده ایم.

جاودان خرد تاکید کرد: تمامی مجوزهای صادره برای سدهای کشور راسا متمرکز در سازمان مرکزی صادر می شود و تنها بخشی از استعلام ها از استان ها گرفته می شود.

جاودان خرد گریزی هم به مصوبه سی و هشتمین جلسه شورای عالی محیط زیست زد و بیان کرد: مصوبه سی و هشتمین شورای عالی محیط زیست که در تاریخ ۳۰ خرداد ۴۰۳ به استان کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شد و محیط زیست این استان کمتر از یک هفته مراتب اعتراض خود را بصورت مکتوب به سازمان مرکزی ابلاغ کرد، بدلیل مخالفت محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد به مفاد مصوبه، همراهی مسئولان ارشد استانی، یک صدایی مجمع نمایندگان استان و مهمتر از همه، مطالبه بحق مردم طبیعت دوست استان تاکنون آن بخشی از مفاد مصوبه که مربوط به استان کهگیلویه بویراحمد بوده اجرا نشده است.

 

شما می توانید با کلیک روی لینک زیر در این کارزار زیست محیطی شرکت کنید؛

https://www.karzar.net/152508

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 5
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

منصورخسروی سه شنبه , ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶

باساخت این سدمخالفم متاسفاته اثزات زیانیارساخت سددرکشورپاک شدنی نیست نظر به این اثرات ویرانگرهیچ منفعتی وشهرت واعتباری درجهان ندارد که بگویتد ما در سدسازی اول یا چندم هستیم.
وزارت نیرو تمام رودهای کشور با بتن ریزی پز کرده است

عباس سه شنبه , ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲

مرگ بر مافیای آب

عباس سه شنبه , ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴

اینبار تفنگ را از نمیدیهای پدر بزرگهایمان دوباره در میاریم

لر تبار چهارشنبه , ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱:۱۰

سلام ما فرزندان همان مردانی هستیم که جنگ حنا و سمیرمو بوجود او ردند شاید پدرانمان نباشند ولی تفنگهای بروشان هنوز هست تا دیر نشده کانکس و کارگاهایتان را جمع اوری کنید و شرتان را کم کنید 💪🏽💪🏽

لر تبار چهارشنبه , ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱:۱۱

سلام ما فرزندان همان مردانی هستیم که جنگ حنا و سمیرمو بوجود او ردند شاید پدرانمان نباشند ولی تفنگهای بروشان هنوز هست تا دیر نشده کانکس و کارگاهایتان را جمع اوری کنید و شرتان را کم کنید 💪🏽💪🏽