تاریخ انتشار : جمعه 18 اردیبهشت 1394 - 20:46

عمليات رواني ناجوانمردانه براي تخريب دولت روحانی

عمليات رواني ناجوانمردانه براي تخريب دولت روحانی

جمانیوز: خبر افراطیون از نشست‌مقام‌دولتی با صهیونیستها  دو هفته اخير خبر يك ديدار تجاري معاون وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات چندين بار با سناريوهاي مختلف “عمليات رواني” در دستور كار برخي روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها مانند فارس؛ رجانيوز و… قرار گرفت و هر بار با لحني تندتر و با استفاده پيچيده تر از سلاح جنگ نرم

جمانیوز:

خبر افراطیون از نشست‌مقام‌دولتی با صهیونیستها

 دو هفته اخير خبر يك ديدار تجاري معاون وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات چندين بار با سناريوهاي مختلف “عمليات رواني” در دستور كار برخي روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها مانند فارس؛ رجانيوز و… قرار گرفت و هر بار با لحني تندتر و با استفاده پيچيده تر از سلاح جنگ نرم بر آن تاخته شد؛ ديدار با فردي كه به طور رسمي ويزاي ورود به كشور را دريافت كرده و به جمهوري اسلامي ايران وارد شده است، چنان غير اخلاقي و با استفاده از ترفندهاي فريبكاري رسانه‌اي كه در ادامه مبسوط به آن خواهيم پرداخت؛ وارونه جلوه داده شده است كه پيگيري واقعيت تامل جدي مخاطب را مي‌طلبد.

در ابتداي اين سناريو خبرگزاري فارس در قسمت بسته‌ي ويژه خبري خود در فارس ۲۴، در روز سه شنبه اول ارديبهشت تيتر اول خود را به خبر از ضيافتي محرمانه در الهيه با حضور معاون وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات داده است. اين خبر آنقدر براي فارس مهم بوده كه صفحه اول را پركرده و مزيّن به تصويري است كه معلوم نيست چه ارتباطي به تيتر خبر دارد. تصوير چند زن و مرد را نشان می‌دهد كه حجاب چندان مناسبي نداشته و تلاش شده تا اين تصوير به تيتر ربط داده شود، در حاليكه در تصوير اساساً معاون وزير ارتباطات ديده نمي شود و مشخص نيست عكس ربطي به ضيافتي كه عنوان شده دارد يا نه و اين يعني يك عمليات رواني تمام عيار.

در ادامه اين سناريوي مغشوش در روزهاي نخست به رسانه‌های رده چندم اين طيف رسانه‌اي … سپرده شد و حدود دوازده روز بعد وقتي كه خبر مي‌رفت تا به فراموشي سپرده شود دوباره رجا نيوز يكشنبه ۱۳ ارديبهشت تيتر خود را به آن اختصاص داد. متأسفانه جنگ رسانه‌اي و عمليات رواني كه مهمترين عنصر در جنگ نرم است، جهت انحراف افكار عمومي اين روزها به خط مشي برخي رسانه‌ها تبديل شده است. هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه‌ای که جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار، جامعه هدف را به انفعال و شکست وا می‌دارد، جنگ نرم خوانده می‌شود (اسماعيلي، ۱۳۸۹، صص۱۴-۱۳).

در همه روش‌های جنگ نرم، طراح جنگ نرم تلاش می‌كند تا بدون درگیری و زور و اجبار، جبهه مقابل به انفعال کشانده و اراده و خواست خود را بدون به کارگیری ابزارآلات نظامی و سخت بر دیگران تحمیل کند. اين رسانه‌ها تلاش می‌كنند تا ابتدا با ضربه اي كاري چشم و ذهن مخاطب را درگير موضوع كنند، سپس در خلال بحث با استفاده از عبارات و جملات تحريك كننده، ذهن مخاطب را در جهتي خاص هدايت كنند.

خبر “ضيافت محرمانه در الهيه” مصداق بارز چنين روشي است. كلماتي نظير “حامي اسرائيل” و “ضيافت محرمانه” و تصويري كه در آن زناني با حجاب نامناسب ديده می‌شوند مخاطب را كنجكاو و ذهن او را چنان درگير می‌كند كه ديگر در بين چهره‌ها دنبال “معاون وزير ارتباطات” نمي گردد و اصولاً اين سؤال را نمي پرسد از كجا معلوم اين عكس كجا گرفته شده و چه كساني در عكس هستند؟

همين تيتر و تصوير كار خود را خواهد كرد. اثر منفي روي ذهن مخاطب مبني بر وجود ضيافتي محرمانه و ديداري خاص بين معاون وزير ارتباطات با يك سناتور حامي اسرائيل. بعد از آن متن خبر در صفحه‌ي ديگري گذاشته شده و اگر كسي حوصله به خرج داده و ذهن خود را از آن اثر منفي رها كند و به متن خبر بپردازد، متوجه می‌شود كه جنايتي صورت نگرفته و شخص مزبور نه به طور مخفيانه از كوههاي مرزي وارد كشور شده و نه از دريا! اين شخص به طور رسمي ويزاي ورود به كشور را دريافت كرده و به خاك ايران وارد شده است!

آنچه كه اين فرد را به اسرائيل ربط می‌دهد اين است كه احتمالاً در بيانيه اي (كه سندي براي آن هم ارائه نشده) در زمان سناتوري خود، از رژيم صهيونيستي حمايت كرده است. حال سؤال اينجاست كه آيا بايستي براي همه ي كساني كه به ايران سفر می‌كنند، اين موضوع بررسي شود كه در هيچ دوره اي از تاريخ، كلامي در حمايت از رژيم صهيونيستي گفته است يا خير؟

مثلاً وقتي هوگو چاوز در دوره ي نهم و دهم رياست جمهوري به ايران سفر می‌كرد و با رئيس جمهور ديدار می‌كرد، كسي می‌پرسيد كه روابط نزديك بين ونزوئلا و رژيم صهيونيستي، علي الخصوص در زمينه همكاري‌های نظامي به چه معناست؟ امروز كه يك هيأت تجاري آمريكايي (و نه سياسي) به ايران سفر می‌كند و يكي از اعضاء اين هيأت در زماني كه سناتور بوده، احتمالاً اظهارنظري در مورد اسرائيل كرده، خبرگزاري فارس فرياد برآورده كه چه نشسته ايد كه سران كشور با اسرائيلي‌ها ضيافت محرمانه برگزار می‌كنند!

درحالي ‌كه در سياست‌های نظام جمهوري اسلامي ايران، هيچگاه داشتن ارتباط تجاري با كشورها، منوط به ارتباط سياسي نشده و حتي در زمان جنگ تحميلي كه بسياري از كشورهاي غربي با حمايت سياسي و نظامي از صدام در جبهه ي دشمنان جمهوري اسلامي قرار مي‌گرفتند، روابط تجاري با اين كشورها قطع نشده است. فراموش نكنيم كه وزير امور خارجه كشورمان، چه در دولت يازدهم و چه در دولت‌های قبل، مدتها بر سر ميز مذاكره با كساني قرار داشته و دارد كه قطعاً اظهارنظرهايي برخلاف نظرات و سياست‌های جمهوري اسلامي، در پيشينه ي خود دارند.

مصالح كشور ايجاب می‌كند در وضعيت فعلي به توسعه سياسي و اقتصادي كشور با حساسيت و دقت نظر بيشتري پرداخته شود و از مشوش ساختن افكار عمومي پرهيز شود. جنگ رسانه اي و عمليات رواني در شأن جمهوري اسلامي نيست. كشوري كه در آن همدلي همزباني دولت و ملت، شعار و خط مشي سال جديد است، نبايستي در آن از روش‌های ناسالم جهت حذف رقيب استفاده شود.

منبع:بهار

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.