تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 - 5:54

وجود۵۰درصدگیاهان دارویی کشوردرکهگیلویه وبویراحمد/۵گونه در خطرند

وجود۵۰درصدگیاهان دارویی کشوردرکهگیلویه وبویراحمد/۵گونه در خطرند

جمانیوز: رئیس مرکز مطالعات منابع طبیعی دانشگاه یاسوج گفت: ۵۰ درصد گیاهان دارویی کشور در کهگیلویه و بویراحمد است. عزیزالله جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: حدود یک هزار گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۴۶۰ گونه در این استان است. وی بیان کرد: این استان دارای

جمانیوز:

رئیس مرکز مطالعات منابع طبیعی دانشگاه یاسوج گفت: ۵۰ درصد گیاهان دارویی کشور در کهگیلویه و بویراحمد است.

عزیزالله جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: حدود یک هزار گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۴۶۰ گونه در این استان است.

وی بیان کرد: این استان دارای تنوع آب و هوایی ویژه ای است و این تنوع موجب شده بیش از دو هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی در این استان بروید.

جعفری تعداد گونه های گیاهی موجود در کشور را هفت هزار و ۵۰۰ گونه عنوان کرد و اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور۳۰درصد کل گونه های گیاهی کشور را در خود دارد.

وی عنوان کرد: ۵۲ درصد مساحت این استان جنگلی است که از این حیث جزء سه استان دارای بیشترین سرانه جنگل در کشور است.

این گیاهشناس گفت: کهگیلویه و بویراحمد با این ظرفیت عظیم، یک باغ گیاهشناسی در کشور است.

جعفری تاکید کرد: با سرمایه گذاری در زمینه تولید و فراوری گیاهان دارویی می توان ظرف پنج سال آینده بین پنج تا ۱۰ هزار شغل در این استان ایجاد کرد.

بازار گیاهان کوهی یاسوج

پنج گونه گیاهی استان در خطر انقراض کامل

رئیس مرکز مطالعات منابع طبیعی دانشگاه یاسوج همچنین نسبت به بوته کنی و بهره برداری غیر اصولی از گیاهان دارویی و خوراکی در استان هشدار داد و گفت: این مسئله موجب انقراض خاموش این گیاهان می شود.

وی بیان کرد: از ۲۵ گونه گیاه در معرض خطر انقراض در کشور، پنج گونه آن در کهگیلویه و بویر احمد است که زنگ خطری جدی برای مردم و مسئولان است.

جعفری تاکید کرد: حفاظت از این گونه‌های گیاهی به خصوص گونه‌هایی که در معرض خطر نابودی و انقراض هستند، ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با اشاره به رشد طبیعت گردی استان در فصل بهار گفت: ورود بیش از اندازه گردشگران  به عرصه‌های بکر و زیستگاه‌های گیاهان خوراکی و دارویی در مناطق مختلف باعث وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به  پوشش گیاهی شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از نابودی گیاهان و مراتع باید علاوه بر تکثیر و احیای این گونه‌های گیاهی  از برداشت آنها نیز جلوگیری شود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.