تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 شهریور 1394 - 11:21

سوگ آرزوها در شهر نخستین ها ؛ تشنج لنده در تب محرومیت

سوگ آرزوها در شهر نخستین ها ؛ تشنج لنده در تب محرومیت

جمانیوز: شهر قدیمی، کوهپایه ای و گرمسیری لنده مرکز شهرستان لنده در جنوب غربی استان کهگیلویه وبویراحمد در بخش های زیادی به شهر نخستین ها مشهور است. شهر قدیمی، کوهپایه ای و گرمسیری لنده مرکز شهرستان لنده در جنوب غربی استان کهگیلویه وبویراحمد در بخش های زیادی به شهر نخستین ها مشهور است. اما داشتن

جمانیوز:

شهر قدیمی، کوهپایه ای و گرمسیری لنده مرکز شهرستان لنده در جنوب غربی استان کهگیلویه وبویراحمد در بخش های زیادی به شهر نخستین ها مشهور است.

لنده

شهر قدیمی، کوهپایه ای و گرمسیری لنده مرکز شهرستان لنده در جنوب غربی استان کهگیلویه وبویراحمد در بخش های زیادی به شهر نخستین ها مشهور است.

اما داشتن چند ویژگی اول بودن سبب نشده است شهر لنده پا به پای قافله پرشتاب توسعه به پیش برود .
شهر لنده مرکز شهرستانی به همین نام اینک یکی از محروم ترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد است .
شهر لنده برای برون رفت از عمق محرومیت نیازمند حمایت بیشتر مسوولان اجرایی و متولیان امر در سطح استان و کشور است.
لنده از سال ۱۳۰۵ به عنوان یکی از بخش های مهم کهگیلویه بر سر زبانها بوده است.
این بخش در سال ۹۱ به شهرستان ارتقا یافت.
نخستین مسجد و حسینیه و نخستین مدرسه (مکتب خانه) نیز در سال ۱۳۳۰در شهر کنونی لنده تاسیس شد.
به گفته مسوولان و اهالی این شهرستان همچنین نخستین شناسنامه یا سند سجلی منطقه به نام ‘محمدحسین خان ضرغامی طیبی’ در سال ۱۳۱۰ در لنده صادر شد.
این شهر همچنین روزگاری دارای نخستین پادگان آموزشی نظامی منطقه بود و حتی جوانانی از سایر استان های مختلف کشور در این پادگان اموزش های نظامی را فرا می گرفتند.
اکنون شهر لنده با این قدمت تاریخی و همچنین ظرفیت های متنوع طبیعی و گردشگری بشدت نیازمند حمایت و توجه جدی مسوولان و متولیان امر است.
یکی از اهالی لنده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،مشکل اساسی در این شهرستان را کمبود جاده دسترسی مناسب ذکرکرد.
به گفته این شهروند وجود معضل و کمبود جاده مناسب تا حدود زیادی فعالیت در سایر حوزه ها را با چالش مواجه کرده است.
محمد کریمی زاده افزود: طرح های مهمی برای خروج این شهرستان از بن بست مطرح شده که با اجرایی شدن آنها تحولات چشمگیری در زمینه ایجاد زیرساخت جاده ای بوجود خواهد امد.
این فرهنگی بازنشسته لنده ای یادآور شد: اتصال جاده لنده -بهبهان-باغملک یکی از مهمترین این طرح هاست که با اجرای آن اتصال این شهرستان به سایر استان های همجوار نیز برقرار خواهد شد.
یکی دیگر از شهروندان لنده ای از مهمترین مشکل شهر لنده را ضعف زیرساخت ها و مبلمان شهری دانست و یاداور شد: بسیاری از کوچه ها، خیابان ها و معابر در شهر لنده متناسب با مبلمان شهری نیست و در بسیاری از محله ها ساختار روستایی بر شهر حاکم است.
امیدتقوی از کم توجهی به این شهرستان در طول سال های متمادی سخن گفت و یادآور شد: شهرستان لنده هم اکنون در بخش های گوناگون اقتصادی ،اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی با رکود مواجه شده است.
وی مشکل کمبود آب آشامیدنی بویژه در روستاها را یکی از مشکلات اساسی مردم دانست و گفت: زنان و دختران روستایی همچون ۵۰ سال گذشته کیلومترها راه را برای تامین آب آشامیدنی طی می کنند.
تقوی به وضعیت نامناسب و پیچ های خطرناک جاده دسترسی دهدشت- لنده اشاره کرد و گفت: آسفالت غیراستاندارد و چاله چوله های این محور که بیش از ۳۰ سال قدمت دارد منجر به بروز حوادث رانندگی و منجر به فوت در طول سال برای مردم این شهرستان می شود.
فرماندار شهرستان لنده گفت: یکی از کمبودها و دغدغه های اصلی شهرستان لنده نبود جاده دسترسی مناسب است.
محمد مرادی افزود: به گفته مسوولان راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد، لنده تنها شهرستان در کشور و این استان است که بدون حتی یک کیلومتر جاده اصلی است و تمامی جاده های موجود و دسترسی در این شهرستان فرعی و روستایی هستند.
وی ابراز داشت: شهرستان لنده اکنون در بن بست قرار دارد و همین امر یکی از مهمترین عوامل توسعه نیافتگی این شهرستان محسوب می شود.
فرماندار لنده گفت: اتصال جاده دهدشت – لنده به محور ملی دهدشت – پاتاوه به طول ۱۵ کیلومتر تا حدود زیادی این شهرستان را از بن بست خارج و راه توسعه این شهرستان را نیز هموار خواهد کرد.
مرادی تصریح کرد: با بهره برداری از این مسیر و ادامه آن به شهرستان بهمئی نیز اتصال شهرستان لنده به استان خوزستان نیز برقرار خواهد شد.
وی از در حال اجرا بودن این پروژه مهم راهسازی خبر داد و گفت: یکی از طرح های مهم اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد اکنون تکمیل این محور و ارتقا جاده های دسترسی این شهرستان از فرعی به اصلی است.
مرادی میزان اعتبار پیش بینی شده برای این جاده دسترسی را افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: حدود ۴۰ میلیارد ریال نیز برای اجرای یک دهنه پل در این جاده اختصاص یافته است.
وی از راکد بودن بیش از ۱۴۰ طرح عمرانی در بخش های مختلف در شهرستان لنده خبر داد و گفت: برای فعال کردن این طرح ها به اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز است.
مرادی با بیان اینکه شهرستان لنده در بسیاری از شاخص های توسعه ای وضعیت مناسبی ندارد، خواستار توجه ویژه مسوولان و متولیان امور اجرایی استان برای بهبود شرایط و عبور از تنگناهای موجود در این شهرستان شد.
وی مجموع اعتبارات تخصیص یافته از دو محل استانی و ماده ۱۸۰ در شهرستان لنده را در سال ۹۴ افزون بر ۸۲میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: حدود ۴۰میلیارد ریال از این میزان اعتبارات ماده ۱۸۰بوده است.
وی با بیان اینکه درحدود دو سال گذشته از عمر دولت یازدهم تحولات و اقدامات عمرانی و اقتصادی فراوانی در حوزه های مختلف در این شهرستان انجام شده است، گفت: در این مدت تاکنون شش روستا که تاکنون با مشکلات متعددی مواجه بودند از نعمت گاز بهره مند شدند.
فرماندار لنده تصریح کرد: طرح هادی و بهسازی کامل ۱۲روستا نیز در این شهرستان با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرایی و عملیاتی شد.
وی تاکید کرد: در این دوسال گذشته تحولات بزرگی در بخش کشاورزی این شهرستان بویژه در راستای اجرای طرح های نوین آبیاری ،بهسازی چشمه ها و قنوات، اصلاح شبکه ها و پمپاژهای کشاورزی صورت گرفته است.
وی اجرای طرح پمپاژ کشاورزی در ۵۰۰هکتار از اراضی کشاورزی دشت آبلش لنده با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی را یکی از مهمترین طرح های کشاورزی در این شهرستان اعلام کرد.
مرادی ابراز داشت: در بخش های مختلف آبرسانی ، برق رسانی ، آموزش و طرح های مهم تولیدی و صنعتی نیز تحولات چشمگیری در شهرستان لنده طی دو سال گذشته اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: با وجود این همه اقدامات مطلوب و کارهای انجام شده از سوی نظام و دولت اما به دلیل عمق محرومیت های تاریخی و برخی کم توجهی ها در گذشته این کارهای انجام شده همچنان قابل محسوس و ملموس برای مردم و شهروندان نیست.
شهرستان تازه تاسیس لنده با جمعیتی حدود ۲۳ هزار نفر و ۸۶ روستای دارای سکنه در حدود ۳۰۰کیلومتری جنوب غرب یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

————————
گزارش: حمید جهان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.