تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مهر 1394 - 15:08

نفوذ کلام رئیس‌جمهور روحانی

نفوذ کلام رئیس‌جمهور روحانی

جمانیوز: الهه كولايي   رییس‌جمهور اسلامی ایران در سخنرانی خود در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تکیه بر ظرفیت صلح‌سازی و صلح‌بانی این سازمان، به نوعی تجربه دیپلماتیک دولت خود را در برجسته کردن نقش و ابزار سیاسی در حل و فصل مشکلات منطقه و جهان مورد تاکید قرار داد. مهم‌ترین محور

جمانیوز:

رییس‌جمهور اسلامی ایران در سخنرانی خود در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تکیه بر ظرفیت صلح‌سازی و صلح‌بانی این سازمان، به نوعی تجربه دیپلماتیک دولت خود را در برجسته کردن نقش و ابزار سیاسی در حل و فصل مشکلات منطقه و جهان مورد تاکید قرار داد. مهم‌ترین محور سخنان حسن روحانی را شاید بتوان در توان سیاست خارجی برای حل چالش بزرگ ایران با جامعه جهانی دانست. آنجا که هنوز با گذشت چند ماه از توافق هسته‌ای از پیروزی سرداران دیپلماسی ایرانی در عرصه سیاست خارجی یاد می‌کند و منطق، استدلال و اخلاق را کلیدواژه‌هایی می‌خواند که در این دنیای پر از خشونت روی میز ایران قرار گرفتند تا بزرگ‌ترین پرونده سال‌های اخیر کشور را به سرانجام مطلوبی برسانند.

رییس‌جمهور اسلامی ایران در سخنرانی خود در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تکیه بر ظرفیت صلح‌سازی و صلح‌بانی این سازمان، به نوعی تجربه دیپلماتیک دولت خود را در برجسته کردن نقش و ابزار سیاسی در حل و فصل مشکلات منطقه و جهان مورد تاکید قرار داد. مهم‌ترین محور سخنان حسن روحانی را شاید بتوان در توان سیاست خارجی برای حل چالش بزرگ ایران با جامعه جهانی دانست. آنجا که هنوز با گذشت چند ماه از توافق هسته‌ای از پیروزی سرداران دیپلماسی ایرانی در عرصه سیاست خارجی یاد می‌کند و منطق، استدلال و اخلاق را کلیدواژه‌هایی می‌خواند که در این دنیای پر از خشونت روی میز ایران قرار گرفتند تا بزرگ‌ترین پرونده سال‌های اخیر کشور را به سرانجام مطلوبی برسانند. حسن روحانی با تاکید بر مشکلات حاد جامعه جهانی، تروریست و افراط‌گرایی در منطقه، مصایب و آلام مردمانی را برشمرد که در این منطقه از جهان سکنی گزیده‌اند. رییس‌جمهور ایران با تاکید بر رویکرد تعامل جمهوری اسلامی با جامعه جهانی، نه تنها اهداف مردم ایران را برای بهبود همه‌جانبه شرایط و استفاده از ظرفیت‌های داخلی مطرح ساخت بلکه از همه کشورها برای حل چالش‌های این منطقه و جهان دعوت به همکاری کرد. در واقع آنچه رییس‌جمهور ایران با خطاب قرار دادن رییس و حاضرین در جلسه به آن اشاره کرد، همان مباحثی بود که در دو سال گذشته از دوران ریاست‌جمهوری خود از سوی وی و همکارانش بارها مطرح شده است. اما مهم‌ترین مبحثی که حسن روحانی به درستی به آن اشاره کرد حوادث تلخی بود که جامعه مسلمانان در کنگره حج با آن مواجه شدند؛ موضوعی که آنچنان از درجه اهمیت برخوردار بود که مطلع سخنان وی شد و او به نمایندگی از ملت سوگوار ایران سخنان خود را آغاز کرد.

به نظر می‌رسد آنچه را که باید در سخنرانی روحانی در مجمع عمومی مورد تاکید ویژه قرار داد تلاش برای همگرایی و همکاری بین‌المللی برای پایان دادن به مشکلات موجود در جهان بود. وی رویکرد همکاری چندجانبه و استفاده از ابزارهای سیاسی مناسب و نه خشونت‌آمیز و جنگ را راه‌حل پایان دادن به مشکلات بشری خواند. یعنی آنچه امروزه از نیازهای اساسی جامعه بین‌المللی به شمار می‌آید و البته نقطه مغفول مانده در سیاست بین‌المللی است. آنچه از سوی رییس‌جمهور مورد تاکید قرار گرفت و متناسب فضای مجمع عمومی بوده، آرمان‌ها و ایده‌آل‌های جامعه بشری است که طبق آن موضوع صلح و امنیت برای همه جهان و پایان دادن به نابرابری‌ها را برجسته ساخت. اجرایی ساختن آرمان‌ها و دستیابی به این اهداف آن هم با توجه به تجربیات بین‌المللی، نیازمند عزم جهانی برای مقابله با نابرابری‌هایی است که به رشد خشونت و افراطی‌گری دامن زده و تهدیدات را متوجه صلح و ثبات بین‌المللی می‌سازد. در مجموع باید گفت که تجربه موفق حسن روحانی در حوزه سیاست خارجی و در دستیابی به توافق هسته‌ای نفوذ کلام وی را تا آنجا تقویت کرده که سومین حضور او در مجمع عمومی ملل متحد می‌تواند موجب انتقال این تجربه بر سایر حوزه‌ها و در عرصه‌های دیگر سیاست خارجی شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.