تاریخ انتشار : شنبه 11 مهر 1394 - 19:18

کشت گونه جدید گیاهان داروئی درکهگیلویه وبویراحمد/مصوبات قدرت اجرایی ندارند،اراضی اطراف رود بشار در خطر تصرف

کشت گونه جدید گیاهان داروئی درکهگیلویه وبویراحمد/مصوبات قدرت اجرایی ندارند،اراضی اطراف رود بشار در خطر تصرف

پایگاه خبری – تحلیلی “جمانیوز”(jamanews.ir) در جلسه شورای حفاظت از منابع آب چراغ سبز برخی مدیران عامل تصرف اراضی رودخانه بشار مطرح شد. به گزارش“جمانیوز” سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب ظهر امروز در حالی به ریاست مجید محنایی معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست

پایگاه خبری – تحلیلی “جمانیوز”(jamanews.ir)

در جلسه شورای حفاظت از منابع آب چراغ سبز برخی مدیران عامل تصرف اراضی رودخانه بشار مطرح شد.

به گزارش“جمانیوز” سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب ظهر امروز در حالی به ریاست مجید محنایی معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست برخی از مدیران دستگاه‌های مختلف از برگزاری چنین جلسه‌ای اطلاع‌ نداشتند و در حین برگزاری نشست توسط معاون امور اقتصادی استاندار دعوت شدند.

در نشست شورای حفاظت از منابع آب مصوبات دومین نشست شورا بررسی شد که برخی از مصوبات همچنان بر روی کاغذ مانده بودند و هیچ ترتیب اثری برای عملیاتی کردن این مصوبات داده نشده بود.

اصلاح الگوی کشت با توجه به کاهش منابع آبی و کاهش میزبان بارندگی، ساماندهی و زیباسازی حاشیه رودخانه بشار، بررسی وضعیت فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) شهر یاسوج و تداخل آب فاضلاب روستاها در کانال‌های کشاورزی از مهم‌ترین دستور کارهای این نشست بود.

علی لطفی مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویرحمد در ابتدای این نشست با انتقاد از عدم همکاری برخی از دستگاه‌ها در خصوص اجرای مصوبات شورای حفاظت از منابع آب، اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آب لازم است الگوی کشت دراز مدت و کوتاه مدت تعریف شود.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی استان در دراز مدت ۳۰ درصد کاهش داشته است، بیان کرد: ۶۰ درصد از روان آب‌های سطحی استان کم شده است، ضمن اینکه ذخیره آب سد مخزنی کوثر از ۴۸۰ میلیون متر مکعب به بالغ بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است که از یک تا ۲۰ متر افت منابع آب در سدهای استان وجود دارد.

این مسئول کشت محصولات با نیاز آبی پایین را لازم و ضروری دانست و گفت: در برخی از استان‌های کشور مانند فارس محصولات کشاورزی مثل انگور به صورت دیم انجام می‌شود و نتیجه خوبی هم از این کار به دست آمده است.

لطفی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان و مرکز تحقیقات کشاورزی این سازمان الگوی کشت ارائه دهند و به سمت کشت محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند حرکت کنند.

وی در ادامه در خصوص زیبا سازی و ساماندهی رودخانه بشار گفت: زیبا سازی رودخانه بشار با مشارکت شهرداری یاسوج و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ژاپنی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص فاضلاب و پساب بیمارستان امام سجاد(ع) شهر یاسوج افزود: محدودیت‌های اعتباری موجب شده تاکنون فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) ساماندهی نشود.

* کشت گونه‌های گیاهی جدید در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

در ادامه سعید جاویدبخت معاون مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کشت برخی گونه‌های گیاهی به دلیل نیاز به منابع آبی فراوان از بین رفت و در حال حاضر گونه های جدیدی برای کشت در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: گونه گیاهی اکالیپتوس از جمله گونه‌هایی هستند که به دلیل مصرف زیاد آب کنار گذاشته شده است اما چوب این گیاه مشتریان خاص خود را دارد و قراردادی به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان برای فروش چوب این گیاه منعقد شده است.

معاون مدیرکل منابع طبیعی به خشک شدن چشمه‌ها و قنات‌ها اشاره کرد و افزود: برخی از منابع آبی شامل چشمه‌ها و قنات‌ها در حال خشک شدن است، ضمن اینکه برداشت بی‌رویه در منابع طبیعی برای اجرای پروژه‌های عمرانی موجب سیلاب می‌شود.

* اجرای طرح آبیاری قطره‌ای در ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت امام‌زاده جعفر(ع)

عبدالهادی بهاء‌الدینی معاون جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اجرای طرح ملی آب‌بران در استان گفت: تعاونی آب‌بران در دشت لیشتر تشکیل شده و در دشت امام‌زاده جعفر شهرستان گچساران نیز در حال اجرا است که تا پایان سال در تمام مناطق مورد نیاز تشکیل می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی از اجرای طرح آبیاری قطره‌ای در دشت امامزاده جعفر(ع) خبر داد و افزود: ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت امامزاده جعفر تحت پوشش آبیاری قطره‌ای قرار گرفته که در ۱۰۰ هکتار این طرح با مشارکت آب منطقه‌ای آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود و در صورت تأمین اعتبار سایر اراضی نیز به این سیستم مجهز می‌شوند.

* چراغ سبز مدیران برای تصرف اراضی رودخانه بشار

همچین حسین کاظمی مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دفتر فنی عضو شورای حفاظت از منابع آب نیست، تصریح کرد: مصوبات این شورا مصوبات خوبی هستند اما سوال اینجاست که این مصوبات چقدر اجرایی و عملیاتی می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مصوبات جلسات تنها روی کاغذ می‌مانند، بیان کرد: جاده پارک ساحلی رودخانه بشار که توسط شهرداری ساخته شده که حدود ۲۰۰ متر از این جاده با طرح تفضیلی مغایرت دارد و باعث شد بخش زیادی از رودخانه بشار از دست برود.

وی به تصرف اراضی رودخانه بشار انتقاد کرد و گفت: ۷ هکتار از اراضی مستعد رودخانه بشار تصرف شده و به شالی‌کاری اختصاص داده شده است.

این مسئول عنوان کرد: ۱۰۰ هکتار از اراضی رودخانه بشار ظرف چند سال اخیر از تصرف خارج شده اما با چراغ سبز برخی مدیران این زمین‌ها مجددا تصرف شدند که در کارگروه مبارزه با زمین‌خواری این مورد بررسی می‌شود.

کاظمی با اشاره به زیباسازی رودخانه بشار گفت: برنامه‌ریزی خوبی برای زیباسازی حاشیه رودخانه بشار صورت گرفته است.

وی به مشکلاتی که پارک غدیر در آینده ایجاد می‌کند اشاره کرد و افزود: پارک غدیر شهر یاسوج آماده بهره‌برداری است اما اگر باران ببارد پارک غدیر را آب با خود می‌برد و با توجه به اینکه در بستر رودخانه بشار احداث شده لازم است دیوار حفاظتی برا این پارک دیده شود تا در آینده مشکل آفرین نشود.

* اعتبار لازم برای انتقال فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) اختصاص داده شود

در ادامه فاضلاب و زباله‌های بیمارستان امام سجاد مطرح شد که رسول فرهادی معاون آب منطقه‌ای در همین خصوص گفت: زباله‌های بیمارستان امام سجاد یاسوج به وسیله دستگاه از بین می‌روند اما در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تخت و ظرفیت بیمارستان دستگاه جوابگوی نیست و امکان خرید دستگاه بزرگتر برای دانشگاه علوم پزشکی مقدور نیست.

وی اضافه کرد: برخی از زباله‌ها برای منهدم شدن به شیرار منتقل و آنجا با دستگاه از بین می‌روند، ضمن اینکه نیاز است اعتباراتی برای انتقال فاضلاب بیمارستان امام سجاد اختصاص داده شود.

* پساب‌های بیمارستان امام سجاد(ع) کنترل می‌شود

عطا پورشیرزاد مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: زباله‌های بیمارستان امام سجاد در کارگروه مدیریت پسماند بررسی می‌شود اما در خصوص پساب‌ها بیمارستان و برخی دیگر از مناطق شهر یاسوج، کاملا کنترل می‌شوند و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

* فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) به صورت بهداشتی کنترل شود

مجید محنایی معاون امور هماهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در پایان با مهم خواندن ساماندهی فاضلاب بیمارستان امام سجاد به صورت بهداشتی و استاندار گفت: دفتر فنی استانداری با همکاری سایر دستگاه‌ها این مسئله مهم را بررسی کنند، ضمن اینکه نیاز است استانداری، سازمان مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی و آب و فاضلاب شهری استان مبلغی را برای انتقال فاضلاب بیمارستان امام سجاد اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: مصوبات این نشت در جلسه بعدی شورای حفاظت از منابع آب به صورت دقیق بررسی می‌شود.

به گزارش فارس، باز بودن مخازن آب یکی دیگر از مسائل مطرح شده در این نشست بود که قرار شد دفتر فنی این مسئله را بررسی و در صورت تأیید در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهد./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.