تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 دی 1394 - 6:06

به بهانه‌ی ثبت ۱۲هزار نام برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی/بقلم رحیم بنام

به بهانه‌ی ثبت ۱۲هزار نام برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی/بقلم رحیم بنام

پایگاه خبری – تحلیلی “جمانیوز”(jamanews.ir)                         ثبت‌نام داوطلبین کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی در دوره‌ی دهم به پایان رسید و آماری خیره‌کننده از خود برجای گذاشت. رشد آمار ثبت‌نامی‌ها به حدی بود که واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت، آنگونه که تریبون نماز جمعه تهران هم نتوانست محل تعجب از این موضوع نباشد و خطیب روز

پایگاه خبری – تحلیلی “جمانیوز”(jamanews.ir)

 

                      ثبت‌نام داوطلبین کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی در دوره‌ی دهم به پایان رسید و آماری خیره‌کننده از خود برجای گذاشت.

رشد آمار ثبت‌نامی‌ها به حدی بود که واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت، آنگونه که تریبون نماز رحیم بنام14جمعه تهران هم نتوانست محل تعجب از این موضوع نباشد و خطیب روز چهارم آذرماه آن یعنی آیت‌الله احمد جنتی از آن به عنوان یک ابهام برای خود یاد کرد.

اما به اعتقاد نگارنده طرح ابهام در خصوص مساله خود یک ابهام دیگر می‌آفریند و اینکه موضوعی که اینچنین عیان است حاجت به بیانش کجا هست؟

رد صلاحیت‌های ادوار گذشته که به زعم شورای محترم نگهبان در چارچوب قانون انتخابات صورت گرفته است، بسیاری از احزاب را ترغیب کرد تا برای این دوره، نفرات بعضاً تا هشتم و نهم خود را به میدان بیاورند.  بسیاری از افراد هم سوای از احزاب، به امید اینکه تیغ رد صلاحیت این دوره تیزتر از دوره‌های قبل باشد، وارد گود شدند تا شاید مردم چاره‌ای جز انتخاب آنها نداشته باشند.

با نگاه اجمالی به گرایش سیاسی ثبت‌نام کنندگان می‌توان دریافت که طیف اصلاح‌طلبان و پس از آن مستقل‌ها اقبال بیشتری به مساله‌ی ثبت‌نام نشان دادند، که خود شاهدی بر این مدعاست، با این استدلال که به نوعی گمنام‌ها، با اعلام گرایش سیاسی اصلاح‌طلبی به امید شانس رد صلاحیت شاخص‌های این طیف نشسته‌اند و بسیاری از اصولگراهای شناسنامه‌دار هم در اقدامی عجیب خود را مستقل معرفی کردند، با این آرزو که اگر باز شاهد رد صلاحیت گسترده‌ بودند مردم به یک نیروی مستقل اکتفا کنند.

((بنابراین می‌توان گفت  ابهام مطرح شده، ریشه در تصمیمات قبلی دارد.))

از سویی دیگر، ضعف عملکردی نمایندگان مجلس هشتم و نهم و به سخره گرفته شدن جایگاه مجلس توسط رئیس جمهور سابق، محمود احمدی‌نژاد، خیلی‌ها را بر آن داشت که خود را به مراتب بالاتر از سطح یک نماینده مجلس بدانند، به همین خاطر، پرمدعاتر از نمایندگان فعلی پا به میدان گذاشتند و اعلام حضور کردند. اگر آن روز که جمله‌ی پربار ” مجلس در راس همه‌ی امور هست” مورد هجمه قرار گرفت، نمایندگان فعلی مجلس برای یک‌بار هم که شده بود سر از تعظیم برمی‌داشتند و لبی به اعتراض می‌گشودند شاید امروز شاهد این‌همه ابهام در آمار داوطلبین نمایندگی مجلس نبودیم.

به هرحال امیدواریم که مجلس آینده هرچه باشد مجلسی توانمند و برخاسته از <<حق انتخاب>> مردم باشد که البته شان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همین را هم اقتضا می‌کند.

 

 

================

 

یادداشت از: رحیم بنام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.