تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 0:43

اظهارات صریح مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس:رقص زباله ها و بی توجهی مسئولان/وظایف به درستی انجام نمی شود/بی توجهی به احیا تالاب های فارس

اظهارات صریح مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس:رقص زباله ها و بی توجهی مسئولان/وظایف به درستی انجام نمی شود/بی توجهی به احیا تالاب های فارس

پایگاه خبری – تحلیلی “جمانیوز”(jamanews.ir) (صبح خرد) مديركل حفاظ محيط زيست استان فارس اعتقاد دارد در مقايسه با اقدامات انجام شده براي احياء ساير تالاب‌ها در كشور، اهتمام جدي براي احياء تالاب‌هاي فارس وجود ندارد. به گزارشجمانیوز به نقل از ایسنا، دكتر حمزه ولوي  در يك نشست خبري گفت: از كل ۲۵ ميليارد ريال مصوب

پایگاه خبری – تحلیلی “جمانیوز”(jamanews.ir) (صبح خرد)

مديركل حفاظ محيط زيست استان فارس اعتقاد دارد در مقايسه با اقدامات انجام شده براي احياء ساير تالاب‌ها در كشور، اهتمام جدي براي احياء تالاب‌هاي فارس وجود ندارد.

به گزارشجمانیوز به نقل از ایسنا، دكتر حمزه ولوي  در يك نشست خبري گفت: از كل ۲۵ ميليارد ريال مصوب هيئت دولت براي احياء تالاب‌هاي فارس، قرار بود سال گذشته ۲۵۰ ميليون تومان تخصيص داده شود. اما تاكنون حتي يك‌ريال هم عملياتي نشده است.

وي با بيان اينكه تالاب گاوخوني با همت مسئولان استاني و همراهي مسئولان كشوري، بعد از ۱۰ سال احياء شد، گفت: وقتي تالاب بختگان را با گاوخوني مقايسه مي‌كنيم،‌ متوجه اهميت بسيار بالاي بختگان مي‌شويم اما به‌ظاهر بخت اين تالاب همچنان شور است.

ولوي گفت: در حاشيه تالاب بختگان چند شهرستان، چندين شهر و ده‌ها روستا قرار دارد و خشكيدن اين تالاب عظيم، بر تمام مسائل اهالي اين مناطق تاثيرگذار بوده و اثرات منفي زيادي در پي داشته است.

به گفته اين مقام مسئول، درياچه اروميه و تالاب‌هاي هامون، هورالعظيم، شادگان و گاوخوني، به واسطه توجه مناسب، مسير احياء را طي كرده است اما در فارس كوچكترين قدمي در اين راستا برداشته نشده و حتي پاسخ درستي به سهم حق‌آبه تالاب‌هاي تاثيرگذار اين استان داده نشده است.

رقص زباله ها و تاثیر آن بر محیط زیست

وي همچنين با انتقاد شديد از پراكنده شدن زباله در مسيرهاي مختلف بين شهري در استان فارس، گفت: براساس قانون جمع‌آوري و دفن زباله در شهرها برعهده شهرداري، در روستاها بر عهده دهياري و در حد فاصل راه‌هاي بين شهري و روستايي برعهده بخشداري‌ها است.

ولوي با بيان اينكه در تمام مسيرهاي استان‌فارس، خصوصا مسيرهاي منتهي به نقاط گردشگري طبيعي، شاهد پراكنش زباله و عمل نشدن به وظيفه جمع‌آوري و دفن مناسب زباله هستيم، گفت: امروز در مناطق و مسيرهاي مختلف فارس كه تردد مي‌كنيم، بارها شاهد رقص زباله و پلاستيك‌هاي رها شده در محيط روي بوته‌ها هستيم و كسي هم پاسخگو نيست.

او گفت: زباله يكي از مهمترين موضوعات در تمام جوامع محسوب مي‌شود كه همه اقشار در گروه‌هاي مختلف سني و جنسي و سطوح اجتماعي و اقتصادي با آن درگير هستند.

باور کنیم که می توان کمتر زباله تولید کرد

ولوي با يادآوري اينكه تمام افراد يك جامعه در قبال پاكيزگي مسئول هستند، گفت: فرهنگسازي در اين زمينه بسيار اهميت دارد،‌ اينكه مردم به اين باور برسند كه مي‌توان كمتر زباله توليد كرد، كمتر از موادي نظير پلاستيك استفاده كرد. اينكه بايد تفكيك زباله را از محل توليد يعني در خانه، انجام دهيم، اينكه نحوه دفع زباله بايد برنامه‌ريزي شده باشد و … اينكه نبايد زباله‌ها را در محيط زيست رها كرد.

پاکیزگی از اصول خاص بودن جوامع است

وي با اشاره به اين نكته كه فارس به‌عنوان يك استان گردشگر پذير بايد در خصوص پاكيزگي محيط حساسيت بيشتري داشته باشد، گفت: ادعا داريم كه قصد داريم در گردشگري اول باشيم،‌ اما به اين نكته توجه نمي‌كنيم كه گردشگر به خاص بودن توجه دارد نه مدرن بودن، پاكيزگي يكي از مهمترين اصول خاص بودن جوامع محسوب مي‌شود.

ولوي گفت: متاسفانه آنقدر كه محيط زيست را براي يك گاوداري تحت فشار قرار مي‌دهند، كسي از بخشداري‌ها و دهياري‌ها در خصوص زباله و پاكيزگي محيط روستاها و مسيرهاي بين شهري، سئوال و بازخواست نمي‌كند.

 در صورت بی توجهی به اخطارها؛اقدام های قانونی خواهیم کرد

مديركل حفاظت محيط زيست فارس يكي از اولويت‌هاي سال ۹۵ را توجه اكيد به شيوه‌هاي جمع‌آوري و دفن زباله در شهرهاي كوچك و محيط‌هاي روستايي و مسيرهاي بين‌شهري عنوان و خاطرنشان كرد: علي‌رغم اخطارهاي مكرر، هنوز به نتيجه مطلوب دست پيدا نكرده‌ايم و نهايتا اقدام قانوني خواهيم كرد.

ولوي گفت: با وجود آنكه قانون اختلاف‌هاي بين دستگاه‌ها را به شوراي حل اختلاف ارجاع مي‌دهد اما اعتقاد داريم در اين مورد تخلف و جرمي اتفاق افتاده و اختلاف نظري وجود ندارد. چرا كه هيچ كس اعتقادي به رها شدن زباله در محيط ندارد، بلكه وظايف به درستي انجام نمي‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.