تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۳۷

“قتل عام بلوط ها” به بهانه توسعه راه ها !؛ چالش های مهم پروژه جاده سی سخت به یاسوج

“قتل عام بلوط ها” به بهانه توسعه راه ها !؛ چالش های مهم پروژه جاده سی سخت به یاسوج

پایگاه خبری تحلیلی”صبح خرد”(sobhekherad.ir) دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان در پایان در پاسخ به این شبهه که خسارت قطع درختان بلوط به سازمان محیط زیست واریز میشود، گفت: هر درخت بلوط در سراسر دنیا حداقل ۲۰۰ هزار یورو ارزش دارد.جبران خسارت وارده و واریز این پول به حساب سازمان در واقع واریز

پایگاه خبری تحلیلی”صبح خرد”(sobhekherad.ir)

دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان در پایان در پاسخ به این شبهه که خسارت قطع درختان بلوط به سازمان محیط زیست واریز میشود، گفت: هر درخت بلوط در سراسر دنیا حداقل ۲۰۰ هزار یورو ارزش دارد.جبران خسارت وارده و واریز این پول به حساب سازمان در واقع واریز از جیبی به جیب دیگر دولت است و هیچ کمکی به درختان قطع شده نخواهد کرد.

سی سخت مرکز شهرستان دنا با جمعیتی کمتر از ۸۰۰۰ نفر در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد واقع و شهری با جاذبه های طبیعی چشم نواز می باشد.

همسایه دیوار به دیوار با قله های دنا، آبشارهای طبیعی، جنگل های متنوع از جمله درختان بلوط و چشمه های آب سرد، سی سخت را در جنوب غربی ایران منحصر به فرد کرده است. از همه مهمتر منطقه حفاظت شده دنا به وسعت ۶۷ هزار هکتار در این شهرستان واقع شده که در دل این ناحیه، پارک ملی دنا یکی از ده ذخیره گاههای زیست کره در ایران می باشد. تنوع حیات وحش این منطقه از جمله پلنگ، خرس قهوه، بز و قوچ وحشی، گراز، گرگ وانواع پرندگان و خزندگان و … در ایران کم نظیر است.
سی سخت علاوه بر باغات پر ثمر سیب و میوه های تابستانه، گردشگری منبع درآمد اثربخشی در این ناحیه است که سالانه گردشگر قابل توجهی به این منطقه سرازیر میشود. علاوه بر سی سخت، سایر شهرستانهای استان ظرفیت بسیار بالای در جذب گردشگر دارند که با توجه به عدم نگاه تخصصی به موضوع آنچنان که باید و شاید مسئولان نتوانستند در کسب این درآمد موفق باشند.جاده یاسوج به سمت سی سخت به طول ۳۶ کیلومتر از دل جنگلهای پرپشت و زیبای بلوط در کنار منطقه حفاظت شده دنا میگذرد.

علاوه بر گونه های بومی، تنوع درختان بلوط این ناحیه بسیار بیشتر از بخش های استان است. چند سالی است که مسئله جاده یاسوج به سی سخت به یک مسئله تبدیل شده است، مسئله ای که یک سر آن دغدغه مندان محیط زیست از جمله فعالان و مدیران محیط زیست و یک سر آن مسئولان سی سخت و سیاسیون هستند. این جاده سه سال قبل برای ایمن سازی و تعریض تامین اعتبار شد و در فاز نخست این جاده از مسیر یاسوج تا ده برآفتاب در تخلفی آشکار بیش از ۱۰۵۰ درخت کهنسال بلوط قطع شد. در همین رابطه سینائی مدیر روابط عمومی محیط زیست استان گفت: قرار بود پیمانکار طبق یک تفاهم نامه ۱۳ بندی حداکثر ۵۰۰ درخت در مسیر تعریف شده قطع نماید که در تخلفی که دور از چشم این اداره رخ داد، بیش از ۱۰۵۰ درخت بلوط قطع و از بین رفت.
در همان زمان گروهی از فعالان محیط زیست از جمله سمن نهضت سبز زاگرس به کمک فعالان شهر یاسوج و شیراز در محل این پروژه زنجیره انسانی تشکیل داده و مانع از اجرای کامل پروژه شدند. امید سجادیان در این باره گفت: جاده ایمن و رفع نقاط حادثه خیر حق مردم سی سخت است ولی چهار بانده کردن این جاده با توجه به حجم ترافیکی کم اصلا مورد نیاز نیست و ضربه مهلکی به محیط زیست وارد و قطع درختان بلوط وارد کرده است. به دلیل تخلفات آشکار به کمک برخی از فعالان شیراز و یاسوج جلوی این پروژه زنجیره انسانی تشکیل و از ادامه آن ممانعت کردیم.

حال دوباره تعریض این جاده و کسب اعتبار بودجه جدید برای آن با واکنش فعالان و اداره کل محیط زیست استان روبرو شده و این اداره فعلا پروژه را متوقف و صدور مجوز به تعریض این جاده را منوط به طرح کارشناسی دانست. سینایی در این رابطه افزود: من مخالفت خود را به عنوان یک فعال محیط ریست اعلام میکنم و مسیر این جاده از ده برآفتاب تا گردنه پلنگی حتی با وجود تونل باعث قطع حداقل ۴۰۰۰ بلوط کهنسال خواهد شد. کاشت بلوط سالها طول خواهد کشید و ممکن است بلوط کاشته شده اصلا به ثمر ننشیند.
همچنین امید سجادیان دبیر تشکل نهضت سبز زاگرس، فعال شناخته شده محیط زیست کشور افزود: مردم سی سخت و مسئولان باید بدانند گردشگری به شکل سنتی اصلا پاسخگو نبوده و چهاربانده کردن این جاده کمکی به گردشگری و جذب توریست نخواهد کرد.
با توجه به اظهارات کارشناسان اداره کل محیط زیست در این مسیر حتی با وجود تونل بالای ۴۰۰۰ درخت قطع خواهد شد. با توجه به نوع خاک و سنگ منطقه ممکن است تونل ها ریزشی باشد که این مسئله قطعا باعث گسترش دهانه های تونل و چندبرابر کردن خسارت قطع بلوط ها خواهد شد.
دبیر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان در پایان در پاسخ به این شبهه که خسارت قطع درختان بلوط به سازمان محیط زیست واریز میشود، گفت: هر درخت بلوط در سراسر دنیا حداقل ۲۰۰ هزار یورو ارزش دارد.جبران خسارت وارده و واریز این پول به حساب سازمان در واقع واریز از جیبی به جیب دیگر دولت است و هیچ کمکی به درختان قطع شده نخواهد کرد. اداره راه و شهرسازی میتواند نقاط حادثه خیر را شناسایی یا حتی از پل برای جایگزین استفاده کند. امروزه کسی با مردم سی سخت تقابل ندارد و مردم سی سخت به دانش ورزی و تعقل در استان شهره هستند ولی ما باید بدانیم مسیر توسعه از قطع جنگل ها و درختان بلوط نمیگذرد بلکه گردشگران برای دیدن مناظر طبیعی و خدادادی به این منطقه وارد میشوند و حجم ترافیکی و جمعیتی این ناحیه به اندازه ای نیست که برای چهار بانده کردن جاده اینهمه خسارت به محیط زیست که متعلق به همه مردم هستند، وارد شود.

این پروژه اگر چه فعلا متوقف شده است ولی تقابل و چالش جدی روبروی مسئولان شهر سی سخت، اداره راه و شهرسازی و پیمانکار در مقابل اداره محیط زیست و فعالان زیست محیطی  بوجود آمده است. همچنین شورای شهر سی سخت در بیانیه ای از اجرای این پروژه حمایت و خواستار عملیاتی شدن هرچه سریعتر این پروژه شد.

برخی از فعالان سیاسی و اجتماعی شهر سی سخت معتقدند که این پروژه به توسعه سی سخت کمک خواهد کرد. این در حالی است که طبق قانون سازمان محیط زیست می بایست حتما پروژه هایی که از نواحی تحت حمایت این سازمان گذر میکند مجوز بگیرد.

متاسفانه رقابت بین سیاسیون و جلب آرای نظر مردم در کسب محبوبیت باعث شده که کمترین نظر و نگاه به حفظ محیط زیست در بین مدیران وجود داشته باشد همان گونه که  قبل از این به بهانه کاهش پیچ های جاده دهدشت یاسوج در منطقه شاه حمزه بیش از ۱۰۰۰ درخت بلوط، بنه و زالزالک قطع شده است و  این در حالی است که مسیر دهدشت پاتاوه مراحل پایانی ساخت را میگذراند و مسیر سرفاریاب از کمترین حجم تردد برخوردار خواهد بود.

آرش نیک خو صبح خرد

 

پایگاه خبری تحلیلی”صبح خرد”(sobhekherad.ir)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.