تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 فروردین 1403 - 11:18

گزارش صبح خرد؛

پل ها و پول را آب برد/۱۰پل با اعتباری ۱۰میلیاردی در چهل چشمه طسوج چرام از بین رفت/ضعف طراحی و نظارت راچه کسی پاسخگوست؟+تصاویر

پل ها و پول را آب برد/۱۰پل با اعتباری ۱۰میلیاردی در چهل چشمه طسوج چرام از بین رفت/ضعف طراحی و نظارت راچه کسی پاسخگوست؟+تصاویر
در نبود نظارت و عدم طراحی مناسب 10دهنه پل با اعتباری بالغ بر 10میلیاردتومان در محور عشایری طسوج به چهل چشمه چرام در سیل تخریب به طور کامل تخریب شدند

در نبود نظارت و عدم طراحی مناسب ۱۰دهنه پل با اعتباری بالغ بر ۱۰میلیاردتومان در محور عشایری طسوج به چهل چشمه چرام در سیل تخریب به طور کامل تخریب شدند. 

به گزارش“صبح خرد”،  سیل مانسون دو سال پیش در مناطق عشایری چرام بویژه در طسوج و چهل چشمه و ساورز و چاسخار باعث خسارت زیادی به زیرساخت های جاده ای شد.

در مسیر مناطق عشایری چهل چشمه؛انجگونک در سال ۱۴۰۲بااعتباری بالغ بر ۱۰میلیاردتومان از طریق اعتبارات عمرانی و امور عشایری استان جهت احداث ده دهنه پل اختصاص داده شد و عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

اما با اولین سیل سهمگین در مناطق عشایری طسوج و چهل چشمه تمامی این پل ها از بین رفتند تا نشان دهد که بحث طراحی و نظارت با مشکلات زیادی در این پروژه وجود دارد و باعث شد که پل و پول را هر دو آب برد.

براساس این گزارش و نظر متخصصین استانداردهایی برای یک سازه در یک بستر وجود دارد اول بستر کار و آزمایش لازم انجام می‌شود بعد روی آن پل و بنایی را ایجاد می‌کنند.

اما مشاهده گردیده که در احداث این پل ها به بستر و آزمایش آن و همچنین رعایت اصول فنی با توجه به شرایط منطقه و سیلاب ها رعایت نشده و با اولین باران و سیلاب تمامی پل های ساخته شده در مسیر جاده عشایری از بین رفته است.

براساس این گزارش مطالعات فنی و اصولی نقش اصلی را نشان می‌دهد، در مطالعات فنی احداث یک سازه و پل بررسی می‌شود که در چندسال آینده و سیلاب های سهمگین درمنطقه و مسیر مناطق عشایری چهل چشمه و طسوج یا چاسخار که قبلا شاهد آن بودیم چه اتفاقی رخ می‌دهد یعنی اول مطالعات و بعد نظارت انجام می‌شود و نقش دستگاه نظارت نیز خیلی مهم است.

طراحی پلی که انجام می‌شود باید جوابگوی سیلاب باشد.

در سنوات گذشته هم با صرف هزینه های زیاد چنین پل هایی در جاده چرام؛گره ای و چاسخار به سمت طسوج احداث شد اما متاسفانه به علت همان عدم نظارت و جوابگو نبودن سازه عشایر منطقه و مردم هیچ استفاده ای از آن نبرده و اعتبارات تخصیص داده شده هدر رفت البته برای پیمانکاران و ناظرین که نون و آب دار هست ولی برای عشایر هیچ آورده ای نداشته است.

در این بین دستگاه های نظارتی و مجموعه عمرانی فرمانداری چرام و امور عشایر می بایست با پیگیری و نظارت بیشتر و بازنگری کلی در طراحی احداث پل ها با توجه به شرایط منطقه و سیلاب؛ سازه های مستحکم بادوام و فنی ساخته شود تا مردم در مسیر ییلاق و قشلاق کمتر با مشکل مواجه شوند. و‌هم اینکه در این شرایط سخت اعتباری و بودجه سرمایه های مملکت از بین نرود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی هم می بایست با وادار کردن به پاسخگویی مجموعه ای که چنین پل هایی و پروژه هایی در دست اقدام دارند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

به نظر می رسد در احداث این پل ها دهانه پل ها جوابگوی سیلاب دره های بالادست نبوده و مسدود شده اند همچنین زیرساخت این پل ها و پی کنی آنها به درستی و اصولی کاری انجام نگرفته است.

باید منتظر ماند که در این مورد خاص و تخریب کامل ۱۰دهنه پل تازه ساخته شده که هنوز هم افتتاح نشده در محور طسوج به چهل چشمه چه اقدام خاصی با سهل انگاران و مدیران مرتبط انجام می شود.

تصاویر تکمیلی از تخریب کامل ۱۰دهنه پل در منطقه عشایری طسوج و چهل چشمه شهرستان چرام در سیل اخیر که کاملا از بین رفتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 4
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس پنجشنبه , ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۱۳

وقتی نظارت جای خود را در شهرستان کهگیلویه دهدشت توابع آن سالهاست به مافیای ثروت و قدرت سپرده است به دست آوردن پول به هر طریقی

ناشناس پنجشنبه , ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۵۲

شما‌ که‌ به‌ سید‌ محمد‌ موحد‌ که‌ ۴۵سال‌ از‌ عمر‌ انقلاب‌ می‌ گذرد‌ شهرستان‌ چرام‌ بدست‌ سید‌ محمد‌ موحد دراستان‌ ودرکشور‌ محو‌ کرده
شما‌ ها‌ مردم‌ فهیم‌ ش‌ هرستان‌ چرام‌ این‌ خائن‌ به‌ این‌ خائن‌ کمک‌ کرددید‌ ‌ می‌ گوییدپل‌ خراب‌ شده

ناشناس پنجشنبه , ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۰۵

من‌ دروغ‌ نمی‌ گویم‌ حقیقت‌ را‌ گفتم‌ ‌ شهرستان‌ چرام‌ بعد‌ ۴۵سال‌
و۲۸‌ نمایندگی‌ نه‌ دکتری‌ نبیمارستانی‌ ونه‌ امکاناتی‌ ونه‌ اموزش‌ پرورشی
ونه‌ اورژاناسی‌ ونه‌ ام‌ بواانسی‌ ‌ ما‌ از‌بیکاری‌ جوانان‌ وووووووووووووووو
شناسایی‌ شدم‌ که‌ چی‌ می‌ من‌ بکشید‌

ناشناس پنجشنبه , ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸

خنده آور است که پیمانکاران نام کارآمد را به این منطقه گسیل مینمایند و نظارتی بر نحوه اجرایی آن ندارند