تاریخ انتشار : یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 - 23:15

یادداشت //داوود نوروزی؛

اهمیت احداث سد آبریز در جلوگیری از برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی و فرونشست زمین در چرام و کهگیلویه

اهمیت احداث سد آبریز در جلوگیری از برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی و فرونشست زمین در چرام و کهگیلویه
.اینجانب رشته ام عمران است وبه خوبی میدانم که تخلیه آبهای زیرزمینی یعنی چه؟.واستفاده آبهای زیرزمینی چه معایبی دارد.اگر آب وخاک را یک سازه در نظر بگیریم.آب پی سازه باشد،تخلیه بیش ازحد آبهای زیرزمینی ،آن سازه؛یعنی خاک نشست میکند،وخاک ترک بر می دارد.

“صبح خرد”؛ یکی از جوانان تحصیلکرده شهرستان چرام با ارسال یادداشتی به این پایگاه خبری از اهمیت احداث سد آبریز و جلوگیری از برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی و فرونشست زمین نوشت.

بسم الله الرحمن الرحیم
سخنی بامسئولین

روستای القچین سفلی از توابع شهرستان چرام روستایی با بهترین منابع نیروی انسانی و زمین های حاصلخیز روستایی که جوانان آن در زمان دفاع مقدس با نثار جان خود از خاک و میهن دفاع کردند و این نشان از ولایتمداری و کشور دوستی و لبیک گفتن به پیام معمار انقلاب بود.

شهدایی همچون؛ پاسدارشهید سردارامیر علیزاده که هم رزم ویاور رهبر معظم انقلاب بود، شهدایی بودند(همکلاسی ،همکاران واقوامشان از زندگی نامه شهدامیگفتند) جوان،زیرک،شجاع که برای خاک وطن خود ازشغل پدر و مادر وفرزندان خودگذشتند.
جوانان حال حاضر همان جوانان اوایل انقلاب زیرک،شجاع و باهوش هستند ولی متاسفانه به دلیل محروم بودن منطقه چرام وکهگیلویه ،نبودشغل ودرآمدی و غیربومی بودن دراستانهای دیگر، بامدرک دانشگاهی بالا وبیکار بودنشان که شرایط ازدواج و توان ساختن مسکن هم فراهم نیست وکوچ به استانهای بوشهر و یزد که حتی مخارجشان به سختی تهیه میکنند.

روز به روز موی بیشتر سفید میکنند وافسرده می شوند.
پدران ومادرانشان هم براثر همین وضعیت فرزندانشان پیرو شکسته می شوند.
پدر پیرم و عموی معلم جانبازم(معلم قبل از انقلاب)وفرزندانی با فارغ التحصیل بالا که به دلیل هزینه های زیاد،معیشت خود و فرزندان را با کشاورزی میگذرانند.

عموی جانباز شیمیایی در کشاورزی هم بیشتر اوقات پوست وبدنش بر اثر همین شیمیایی ورم میکند، نمی دانم چه کسی باید جوابگو این قضایا باشد.خیلی از مردم منطقه کهگیلویه وچرام از راه کشاورزی مقداری از معیشت خودرا از زمینهای حاصلخیز می گذرانند.
گویا مسئولین شهرستان واستان همیشه بر روی استفاده آبها به وسیله مردم بحث میکنند.اینجانب رشته ام عمران است و به خوبی میدانم که تخلیه آبهای زیرزمینی یعنی چه؟واستفاده آبهای زیرزمینی چه معایبی دارد.
اگر آب وخاک را یک سازه در نظر بگیریم؛ آب پی سازه باشد،تخلیه بیش ازحد آبهای زیرزمینی ،آن سازه؛یعنی خاک نشست میکند وخاک ترک بر می دارد واحتمال نفوذآب شور هم هست.
وقتی شرایط خودم که کارشناس ارشد عمران دارم وبیکارم. و پدرم وعاموی جانباز شیمایی ومردم منطقه چرام با فرزندان فارغ التحصیل دانشگاهی با آن دشت حاصلخیز رامیبینم خاموش می شوم وسخنی به میان نمی آورم.
حل همه این مشکلات احداث سد آبریز که درخواست به حق مردم مظلوم منطقه چرام وکهگیلویه بزرگ است که زدن این سد فاصله چندانی با این مناطق ندارد.
احداث سد آبریز یعنی:اشتغال،جلوگیری از پیری پدران ومادران،افسرده نشدن جوانان،ازدواج،مسکن،جلوگیری از نشست خاک وترک درخاک،جلوگیری ازنفوذ آب شور در آبهای زیرزمینی میباشد.
با توجه به مشکلات فوق و محروم بودن منطقه وبیکاری جوانان و باپیگیری هایی که به جدیت سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بزرگ برای احداث سد آبریز داشتند باسفر رئیس جمهور محترم در اردیبهشت ماه مهمان مردم محروم مهمان نواز کهگیلویه وبویراحمدهستند نتیجه خوبی داشته باشیم تامشکلاتی ازمنطقه محروم رفع شود.

خدایا چنان کن سرانجام کار /تو خوشنود باشی وما رستگار.
باتشکر داوودنوروزی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.