به گزارش“جمانیوز”وبه نل از تسنیم؛آخرین روزهای اسفند سال ۹۳ بود که هیئت دولت نظام رتبه بندی معلمان را تصویب کرد و پس از آن ۵ اردیبهشت امسال، اسحاق جهانگیری این مصوبه را ابلاغ کرد که براساس این مصوبه، مشمولان طرح طبقهبندی معلمان شامل «آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمعهای آموزشی و تربیتی» هستند و براساس ضوابطی که به تصویب هیئت وزیران میرسد، در پنج رتبه «مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی» رتبهبندی حرفهای میشوند.
مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از این رتبهها قرار میگیرند، به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهرماه سال ۱۳۹۴ برخوردار خواهند شد.
احکام رتبه بندی از مهر ماه در حال صدور است و تا به امروز احکام رتبه بندی ۷۰ درصد معلمان صادر شده است و براین اساس در فیش حقوقی مهر ماه براساس رتبهای که کسب شده است، افزایش حقوق اعمال میشود.
یکی از معلمان که ۱۵ سال سابقه کار و مدرک فوق لیسانس دارد، میگوید: در طرح رتبه بندی مدرک تحصیلی هیچ تأثیری ندارد و سوابق کاری سهم بالایی دارد. بنده با مدرک فوق لیسانس حدود ۱۸۰ هزار تومان افزایش حقوق را خواهم داشت حتی اگر یک معلم بتواند بالاترین رتبه یعنی عالی را کسب کند از افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی بهرهمند میشود این در حالی است که تا پیش از این مسئولان آموزش و پرورش بارها در رسانهها از افزایش حقوق ۶۰۰ هزار تومانی معلمان خبر داده بودند.
طبق گفتههای این معلم برای ارتقاء به رتبه بالاتر باید سه سال در رتبه فعلی توقف داشت که این به ضرر معلمان است.
مسئولان آموزش و پرورش در ابتدای ابلاغ این طرح از افزایش حقوق ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی معلمان خبر میدادند اما هنوز مشخص نیست که چند درصد معلمان از حداکثر افزایش حقوق ( ۶۰۰ هزار تومانی ) بهرهمند میشوند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان آموزشی و از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی که هماکنون آموزش و پرورش در حال اجرای آن است، طبقه بندی فرهنگیان براساس قانون مدیریت خدمات کشوری با هدف اصلاح حقوق آنهاست که این ارتباطی به رتبه بندی ندارد.
رتبه بندی که سند تحول بنیادین به آن اشاره دارد معلمان را به ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم میکند تا معلم با هر سابقهای که دارد متناظر با همردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت کند؛ نظام رتبهبندی فعلی براساس قانون خدمات کشوری ابلاغ شد و بیشتر به دنبال تقویت حقوق معلمان است.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش چند رو قبل در گفتوگو با یکی از رسانهها عنوان کرده بود: «امسال بهدلیل نبود زمان کافی و اینکه نظام ارزیابی شایستگیها طراحی و اجرا نشد و فقط تطبیق صورت گرفت، نظام رتبهبندی معلمان اجرا نشد و تنها برخی از شاخصهای شایستگیهای مصوبه شورای توسعه مدیریت انتخاب شد و براساس آن، معلمان ارزیابی شدند، در رتبههای موردنظر قرار گرفتند و احکام آنها صادر شد؛ بنابراین امسال فقط سال تطبیق بود».
محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش در این رابطه به تسنیم گفت: طرح رتبه بندی معلمان به سال آینده موکول نشده و امسال در حال اجراست. خبری که به نقل از وزیر منتشر شده به خوبی انعکاس نیافته است. البته طرح رتبه بندی به تدریج کامل شده و تعمیق پیدا میکند که نتایج آن منجر به کیفیت بخشی فعالیت معلمان خواهد شد. امسال فاز نخست رتبه بندی در حال اجراست و از سالهای آینده فازهای دیگر اجرا خواهد شد و به تدریج به رتبه بندی مدنظر سند تحول بنیادین دست مییابیم.
وی افزود: افزایش حقوق از اول مهر ماه تعلق میگیرد و در حال صدور احکام هستیم البته شرایط افراد برای افزایش حقوق متفاوت است.
در طرحی که هماکنون در حال اجراست، معلمان به ۵ رتبه تقسیم شدهاند و ضرایب حقوقی آنها افزایش مییابد البته طبق تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش مقرر شده است تا طرح رتبه معلمان از قانون مدیریت خدمات کشوری آغاز و به تدریج به رتبه بندی سند تحول بنیادین برسد.
پیش از این علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفته بود: رتبهبندی که از اول مهر اجرا خواهیم کرد مرحله نخست این طرح است، در سالهای ۹۴ و ۹۵ مرحله نخست طرح رتبهبندی را اجرا خواهیم کرد. دولت برای اجرای طرح رتبهبندی در سال جاری اعتباری معادل ۱۳۵۰ میلیارد تومان و سال ۹۵ نیز ۳۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده است. از سال ۹۶ وارد فاز دوم اجرای طرح رتبه بندی معلمان میشویم و براساس سند تحول بنیادین آن را اجرا خواهیم کرد که امیدواریم شاهد تحولات بیشتری در پرداختیها به معلمان باشیم.
رتبه بندی تمام معلمان را شامل نشده است به گونهای که معلمان با کمتر از ۶ سال سابقه و افراد دارای کسر ساعت موظف تحت پوشش این طرح قرار نمیگیرند. به نظر میرسد این طرح در مقطع زمانی فعلی با هدف ترمیم حقوق فرهنگیان اجرا شد تا به تدریج زمینههای لازم برای اجرای کامل این طرح با تدوین نظام سنج صلاحیتهای معلمی فراهم شود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0