تاریخ انتشار : یکشنبه 22 فروردین 1395 - 12:09

تاثیرات برجام در حوزه‌ی آموزش و پرورش / مجید اصغرزاده

تاثیرات برجام در حوزه‌ی آموزش و پرورش / مجید اصغرزاده

پایگاه خبری – تحلیلی “جمانیوز”(jamanews.ir) (صبح خرد) در قرون اخیر کشورهای غربی خیلی زودتر از ما به اهمیت و آثار اجتماعی و اقتصادی آموزش و پرورش پی بردند، وارد جامعه‌شناس آمریکایی معتقد است: تعلیم و تربیت در پیشرفت اجتماع اثر فراوان دارد زیرا اگر انسان صحیح پرورش یابد، قادر به حل مشکلات موجود خواهد بود

پایگاه خبری – تحلیلی “جمانیوز”(jamanews.ir) (صبح خرد)

در قرون اخیر کشورهای غربی خیلی زودتر از ما به اهمیت و آثار اجتماعی و اقتصادی آموزش و پرورش پی بردند، وارد جامعه‌شناس آمریکایی معتقد است: تعلیم و تربیت دربرجام پیشرفت اجتماع اثر فراوان دارد زیرا اگر انسان صحیح پرورش یابد، قادر به حل مشکلات موجود خواهد بود و مشکلاتی را که در راه پیشرفت و ترقی اقتصادی و اجتماعی است، از بین خواهد برد ).

آموزش و پرورش علاوه بر آنکه فرصتی فراهم می‌آورد تا افراد توانایی‌ها و استعدادهای خویش را پرورش دهند دارای آثار و فوائد اجتماعی و اقتصادی می‌باشد، هر اندازه مردم یک جامعه از آموزش بیشتری برخوردار باشند هزینه‌های اجتماعی آن جامعه از قبیل هزینه‌های دستگاه قضایی، انتظامات، پلیس راهنمایی کاهش خواهد یافت، با ارتقاء سطح تحصیلات مردم یک جامعه، سطح بهداشت و تغذیه بالاتر و هزینه‌های درمان و سوبسید دارو به طور نسبی کمتر خواهد بود، جامعه‌ای از آموزش کافی برخوردار باشد، حضور و مشارکت آن‌ها در صحنه‌های اجتماع بیشتر خواهد بود و بدین ترتیب با مشارکت افراد تحصیل کرده در انتخابات سیاسی و نظرخواهی‌های عمومی، مردم در حل مسائل اجتماعی و تعیین سرنوشت جامعه مشارکت فعال و مستقیم خواهند داشت، در جوامع در حال توسعه با بالا‌رفتن سطح سواد آحاد مردم امکان گذر از جامعه سنتی به جامعه صنعتی تسهیل و تسریع خواهد شد.

تحقیقات نشان می‌دهد در جامعه‌ای که از تحصیلات بالاتری برخوردار باشد میزان اعتیاد و جرم و جنایت کمتر است، و تحصیلات افراد در کنترل جمعیت نقش به سزایی دارد، بنابراین آموزش و پرورش در بعد اجتماعی جایگاه بالایی دارد.

بدون تردید فراموش نخواهیم کرد در طی سال‌های متمادی که ایران اسلامی به دنبال دست یابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای بود با چه خصم‌ها و تهدیدها و تحریم‌های سخت، ظالمانه و غیر‌انسانی از سوی مستکبران مواجه بودیم. همان‌هایی که روزی با قدرت نظامی خاک وطن را اشغال و تجاوز کرده بودند و ازخاک و ملت ایران به خاطر بی‌عرضگی و ناتوانی حاکمان زمانه، امتیازات فراوانی مثل (عهد‌نامه‌ی ترکمن چای وگلستان – کاپیتولاسیون – امتیاز تنباکو ) را با سلطه زورمدارانه خود گرفتند و ثروت و عزت ملت را تاراج کردند.

یادمان باشد « حق توحش »، کثیف‌ترین امتیاز و باج ذلت باری بود که توسط حاکمان خود فروخته زمانه به همین مذاکره‌کنند‌گان مستکبر داده شد. اما کشتی با صلابت نظام با هدایت‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و رهروی عاشقانه ملت در این روزها به ساحل آرامش رسیده و وعده الهی که (ان مع العسر یسرا و نیز مستضعفان و مظلومان وارثان واقعی زمین هستند) به حق محقق گردید.

در این توافق تاریخی و هسته‌ای دنیا به ایران و ملت و رهبری تعظیم کرد و فریاد شادی سر داد. این واقعه‌ی مهم و‌ تاریخ‌ساز، پیروزی حق و منطق بر باطل و زور را به نمایش گذاشت. این توافق جنگی بود که خون شهیدانش از قبل ریخته شده بود. این توافق افتتاح سدی بود بر رودخانه‌ای وحشی، مخرب و سرکش غرب. و پایانی بر حربه‌ی ایران هراسی غرب و سرانجامی بر اسارت سال‌های سخت ملت آزادی خواه و قدرت مند ایران در شعب ابی طالب که توسط قریشیان و ابو‌جهل‌های قرن رقم خورده بود.

اما یادمان باشد که در آن سال های سخت و درد‌آور همه اقشار اعم از( غنی و فقیر، کارگر و کارمند، معلم ، استاد و پزشک) آمدند و گفتند انرژی هسته‌ای از نان شب هم مهم‌تر است. زیرا حیات آینده و عزت و استقلال نظام و ملت در افق ۲۰۵۰ در دست یابی به این انرژی است.

همه می‌دانیم که ۲۰ فرودین ماراتون ۱۲ساله بنام روز ملی انرژی هسته‌ای به عنوان نماد این روز پایداری و مقاومت ملت بزرگ و تاریخ‌ ساز ایران اسلامی به شمار می‌رود و اگر امروز شهد شیرین پیروزی موفقیت‌آمیز هسته‌ای را جشن می‌گیریم به برکت حرکت‌ها و حلقه‌های زنجیره‌ای دانش آموزی و دانشجوی در این سال‌ها بوده است. همه اقشار در این پیروزی و جشن توافق به طور مساوی سهیم‌اند و قابل مصادره به فرد یا گروه یا دولت خاصی نیست. چراکه اگر کاشت آن سال ها نبود، امروز برداشتی نداشتیم.

اما در این میان بیشترین اثر‌گذاری و نقش‌آفرینی در فرهنگ‌سازی و القای افکار عمومی را می‌توان درآموزش و پرورش و حضور پرشور و پر‌رنگ معلمان و دانش‌آموزان در راهپیمایی‌های ۲۰ فروردین در این دوران و برگزاری جشن‌های هسته‌ای در مدارس و جلسات بصیرتی با موضوع انرژی هسته‌ای با حضور میلیونی معلمان و دانش‌آموزان اشاره کرد. فلذا نقش بی‌بدیل و پُر‌رنگ جامعه معلمان و دانش آموزان نه تنها در این واقعه مهم سیاسی کشور بلکه در تمامی صحنه‌ها‌ی ملی فراموش نشدنی است.

پس جا دارد مسئولان این واقعیت را بپذیرند که هر حرکت و پیروزی در عرصه‌های گوناگون علمی و سیاسی و اجتماعی بدون حضور میلیونی معلمان و دانش‌آموزان بی ادعا امکان‌پذیر نخواهد شد همان طور که رهبر عزیز گفت ما نیازی به بمب هسته‌ای نداریم زیرا بمب واقعی را در وجود جوانان و نوجوانان تعلیم‌یافته در دامان معلمان مدارس و دانشگاه می‌داند و باید نگاه ثروت‌سازی و سرمایه‌گذارانه از نوع منابع انسانی که دغدغه رهبری بوده و آینده نظام بدان متکی است در مجلسیان و مدیران به وجود آید که لازمه این توجه و تغییر نگاه،  تلاش دست‌اندرکاران و متولیان آموزش و پرورش با رویکرد شایسته‌سالاری و به دور از سیاست‌زدگی خواهد بود. در این بین توافق هسته‌ای می‌تواند مقوم آموزش و پرورش در ایجاد غرور ملی باشد و تقویت‌کننده نگرش‌های ملی نسبت به اهمیت تعلیم و پرورش انسان‌ها در نظام مکتبی اسلامی شود.

در همین راستا به نظر می‌رسد مهم‌ترین تاثیرات برجام در آموزش و پرورش را به طور مستقیم و غیرمستقیم به صورت زیر دید :

–  اهميت‌دادن به پژوهشگران، محققان و مؤلفان حوزه آموزش و پرورش

– سازگار‌كردن هرچه بيشتر فعاليت‌هاي آموزشي مدارس با واقعيت‌هاي جامعه و نيازهاي برنامه‌هاي توسعه كشور به ویژه شرایط پس از برجام و ارتقاي رشد حرفه‌اي معلمان با واگذاري مستقيم مسئوليت مطابق با توانايي هر فرد در زمینه‌ی توسعه‌ی همه‌جانبه کشور

–  ايجاد زمينه و شرايط لازم براي توسعه مشاركت فكري، علمي، فرهنگي و اجرايي اوليا و جلب همكاري آنان در پرورش استعدادهاي فراگيران

–  برقراري و گسترش ارتباط با مراكز پژوهشي و علمي جهان و بهره‌وري از دستاوردهاي آموزشي ساير ملل و تبادل تجربيات علمي و فرهنگي و تربيتي با ملل مسلمان و كشورهاي دوست

مجهز شدن معلمان به روش‌هاي نوين و فناوري روز به جاي روش‌هاي كهن به منظور ارتقاي سطح كمي و كيفي تعليم و تربيت با ورود هیات‌های فرهنگی و آموزشی سایر کشورها و مبادلات علمی حاصل از آن

–  بازسازي منزلت و جايگاه اجتماعي و فرهنگي معلمان با توجه به نقش موثر آنان در حوزه‌های رشد و پرورش غرور و ایستادگی ملی؛

– ايجاد هماهنگي و مشاركت فعال نظام فرهنگي و هنري كشور در برنامه‌ريزي آموزش و پرورش به ویژه با ارگان‌های مرتبط با فرهنگ‌سازی روحیه‌ی ایثار و مقاومت و شهادت

–  حضور فعال رسانه‌هاي ارتباطي به ويژه صدا و سيما در حمايت از اجراي برنامه‌هاي آموزش و پرورش و برقراري ارتباط با مخاطبان و فراگيران

–  تغيير ديدگاه مسئولان كشور نسبت به نظام آموزش و پرورش كه اين نظام مولد و توليدكننده منابع نيروي انساني است با شعار تبديل منابع انساني به ثروت انساني، انقلابی و مجاهد به ویژه در عرصه‌های توسعه‌ هسته‌ای

–  بهره‌گيري از فناوري اطلاعات مدرن و رايانه‌اي براي ارتقاي سطح دانش و بينش معلمان، كاركنان و كارمندان آموزش و پرورش با ورود تکنولوژی‌های جدید آموزشی

روزآمد نگه‌داشتن دانش و مهارت هاي معلمان و كاركنان آموزش و پرورش به ويژه در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات و آموزش مجازي با همکاری‌های و مبادلات دوجانبه ایران و کشورهای توسعه‌یافته

– نهادينه‌كردن، نظارت، حمايت و راهبري مديريت كلان كشور نسبت به برنامه‌هاي آموزش و پرورش به عنوان اساسي‌ترين محور توسعه و انسجام کشور به ویژه در لحظات حساسی نظیر مذاکرات هسته‌ای

مشاركت‌دادن مستقيم نظام توليد ثروت و درآمدي كشور در تأمين حداقل امكانات استاندارد، در آموزش سراسر كشور با ورود سرمایه‌گذاران خارجی بعد از برجام

پایگاه خبری – تحلیلی “جمانیوز”(jamanews.ir) (صبح خرد)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.