تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402 - 9:44

"سجاد افسر"؛

پیشگیری از آسیب های اجتماعی وکسب درآمد پایدار در گرو یادگیری مهارت فنی

پیشگیری از آسیب های اجتماعی وکسب درآمد پایدار در گرو یادگیری مهارت فنی
این روزها دانش آموزان پایه نهم کم کم برای انتخاب رشته ی تحصیلی خود دست به کار می شوند، و با آگاهی یا بدون آگاهی برای سرنوشت زندگی آینده خود تصمیم خواهند گرفت.

“سجاد افسر”؛” صبح خرد”؛ این روزها دانش آموزان پایه نهم کم کم برای انتخاب رشته ی تحصیلی خود دست به کار می شوند، و با آگاهی یا بدون آگاهی برای سرنوشت زندگی آینده خود تصمیم خواهند گرفت.
برآن شدم بنا به رسالت معلمی خویش وبا تکیه بر تجربه ،چند سطری در مورد تاثیرات انتخاب رشته مناسب جهت آگاهی والدین ودانش آموزان مکتوب نماییم.
نکته اول: تجربه نشان داده که اغلب انتخاب رشته ها ،از عدم آگاهی دانش آموز و والدین خود نشات گرفته اند که خود عوامل متعددی را شامل می شود.
نکته دوم: در انتخاب رشته علاقه و استعداد دانش آموزان لحاظ نمی شود
نکته سوم: آینده نگری وشرایط محیطی و جغرافیایی لحاظ نمی شود.
نکته چهارم و البته مهم ترین نکته ای که قرار است در این مطلب به آن اشاره شود عدم توجه و آگاهی والدین به رشته های فنی حرفه و کاردانش می باشد، متاسفانه نگاه غلطی که نسبت به مدارس فنی در سالیان گذشته وجود داشته هنوز پابرجاست ،و والدین هنوز نتوانسته‌اند رشد تکنولوژی ،صنعت و پیدایش ابزار و تجهیزات مدرن در زندگی ها که لازمه ی آنها وجود افراد متخصص و فنی می باشد که از این طریق می توان درآمدهای بالا و پایداری کسب کرد را بعنوان معیاری برای هدایت فرزندان خود به سمت رشته های فنی در انتخاب خود لحاظ وقبول کنند.
ابتدا باید عرض شود که زندگی یک مهارت هست ویادگیری یک مهارت دیگر می تواند تکمیل کننده ی زندگی خوب باشد اما چرا چنین نگرشی در جامعه وجود دارد؟ جای بحث طویلی دارد.
باید گفت، تجربه نشان داده دانش آموزانی که توانستند در دوران تحصیل خود مهارتی را فراگیرند در آینده شغلی موفقتر و کمتر در معرض آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد، دزدی ،خودکشی،افسردگی و نامید قرار گرفته اند چرا که بقولی با اندوخته مهارت فنی خود، می توانند گلیم خود را از آب بیرون کشند..
در بعضی موارد دانش آموزانی که در رشته های نظری تحصیلی کرده اند، دیپلم گرفته اند یا مدرک دانشگاهی دارند همینکه شغل مورد نظر خود را بدست نیاورند دچار افسردگی و یاس می شوند وگاها چندین سال بیکاری و آسیب های اجتماعی را تجربه می کنند و در نهایت در سن بالا مجبور به کاری خلاف میل خود می شوند در حالی که خیلی از سال ها عمر خود را به بطالت گذرانده اند، ولی دانش آموزانی که با علاقه و از روی آگاهی یک رشته فنی را انتخاب می کنند مطمئنا در اولین فرصت بعد از اتمام تحصیل در هر دوره ای(دیپلم، لیسانس)،با تکیه بر مهارت خویش می توانند شغل و درآمدی برای خود پیدا کنند . بنابراین درآمد و حاشیه امنیت شغلی می تواند آنان را به آینده امیدوار و از خیل عظیمی از آسیب های اجتماعی به دور کند البته به این شرط که در انتخاب رشته فنی دانش آموزان ،علاقه و استعداد دانش آموزان از طرف والدین لحاظ شود. برای نمونه دانش آموزانی بوده اند که استعداد و علاقه آنها در رشته های فنی به سمت رشته های جوشکاری وتراشکاری بوده ولی نگرش منفی والدین به این رشته ها سبب شده که دانش آموز در رشته فنی دیگری که علاقه چندانی نداشته تحصیل کندونهایتا منجر به ترک تحصیل شود.
و نکته آخر اینکه به والدین توصیه می شود در انتخاب رشته فرزندانتان به علاقه و استعداد آنها توجه کنید و با خودخواهی خود سبب نابودی آینده تحصیلی فرزندان خود نشوید شاید فرزندی که شما براساس رویا و آروزی خود، پزشکی را برای او تصور می کردید و در ذهنش حک می کنید نهایتا در کنکور و دوران تحصیل شکست می خورد و بیکاری و هزاران آسیب اجتماعی نصیب او خواهد شد.قادر باشد روزی از مسیر رشته های فنی یک مخترع بزرگی شود وخدماتی شایان هم به خانواده خود و هم بشریت نماید البته در این بین لازم است، دولت و وزارت آموزش وپرورش نگاه خود را به رشته های فنی تغییر دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.