تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 شهریور 1401 - 16:48

ادبی؛

هر که فارسی بلد است، امروز و امشب داغدار است

هر که فارسی بلد است، امروز و امشب داغدار است
عباس معروفی، رمان‌نویس ایرانی و خالق آثاری چون «سمفونی مردگان» و «سال بلوا»، نویسنده و مدیرمسئول مجله توقیف شده «گردون» امروز دهم شهریور ۱۴۰۱ به دلیل ابتلا به سرطان در ۶۵ سالگی درگذشت.

“صبح خرد”؛ عباس معروفی، رمان‌نویس ایرانی و خالق آثاری چون «سمفونی مردگان» و «سال بلوا»، نویسنده و مدیرمسئول مجله توقیف شده «گردون» امروز دهم شهریور ۱۴۰۱ به دلیل ابتلا به سرطان در ۶۵ سالگی درگذشت.

هر که فارسی بلد است، امروز و امشب داغدار است

عباس معروفی که نویسندگی را با شاگردی هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرده بود، با رمان «سمفونی مردگان» به شهرت رسید و هرچند مجموعه داستان‌هایی چون «آخرین نسل برتر» از او به جا مانده اما او را به عنوان رمان‌نویس در ادبیات ایران می‌شناسند.

معروفی قربانی بیماری درمان‌ناپذیری شد که غم و اندوه به جانش انداخته بود. 

او در اوایل سال ۱۳۹۹ از ابتلای خود به سرطان لنفاوی خبر داد. در بیمارستان “شاریته” برلین زیر چندین عمل جراحی سنگین رفت و امیدوار بود بر عفریت سرطان چیره شود: «در تونلی تاریک به نقطه‌های روشنی فکر می‌کنم که اگر برخیزم هفت کتاب نیمه‌کاره‌ام را تمام کنم و باز چند درخت بکارم».

این نبرد نابرابر سرانجام با شکستی تلخ پایان گرفت. 

عباس معروفی نخستین کتاب خود به عنوان «روبروی آفتاب»، مجموعه داستان‌های کوتاه، را به سال ۱۳۵۹ انتشار می‌دهد و همکاری پرباری را با نشریات فرهنگی و ادبی شروع می‌کند.  

 چند سال بعد و با انتشار رمان «سمفونی مردگان» در سال ۱۳۶۸ بود که نام معروفی بر سر زبان‌ها افتاد. ذوق سرشار، تخیل شگرف و زبان شیوای کتاب منتقدان را به ستایش واداشت و معروفی را بر جایگاهی برجسته در ادبیات مدرن نشاند. 

معروفی پس از «سمفونی» در داستان‌ها و رمان‌های بعدی خود جنبه‌های دیگری از ذوق نوجویانه و بیان استادانه خود را به نمایش گذاشت: سال بلوا (۱۳۷۱)، پیکر فرهاد (۱۳۸۱)، فریدون سه پسر داشت (۱۳۸۲)، ذوب شده (۱۳۸۸)، تماما مخصوص (۱۳۸۹)، نام تمام مردگان یحیاست (۱۳۹۷) و…

هر که فارسی بلد است، امروز و امشب داغدار است

یکی از دستاوردهای او انتشار کتاب‌های «سمفونی مردگان»، سال بلوا و «فریدون سه پسر داشت» به زبان آلمانی بود؛ که به ویژه کتاب نخست با استقبال فراوانی روبرو شد. از معروفی آثاری نیز به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی منتشر شده است.  

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.