تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مرداد 1403 - 14:20

یادداشت:علی یاری زاده؛

تاراج آب و خاک کهگیلویه و بویراحمد/لزوم بررسی شبکه نفوذ و رانت نمایندگان و مدیران استان در این تاراج/تفنگی که استان ساخت و قلمی که برباد داد

تاراج آب و خاک کهگیلویه و بویراحمد/لزوم بررسی شبکه نفوذ و رانت نمایندگان و مدیران استان در این تاراج/تفنگی که استان ساخت و قلمی که برباد داد
وقتی به گذشته این استان در سالها و دولت های مختلف با حضور مدیران و نمایندگان مجلس نگاه می کنیم در حوزه های مختلف از آب و خاک تا معادن به یک نقطه مشترک می رسیم و آن هم تاراج آب و خاک استان کهگیلویه و بویراحمد است.

آیا شبکه نفوذ و رانت موجب تاراج آب و خاک کهگیلویه و بویراحمد شده است؟

“صبح خرد” -علی یاری زاده /این روزها که در آستانه ۱۷مرداد روز خبرنگار هستیم بحث واگذاری اراضی دنای شمالی به استان اصفهان در محافل رسانه ای و مجازی داغ است.

وقتی به گذشته این استان در سالها و دولت های مختلف با حضور مدیران و نمایندگان مجلس نگاه می کنیم در حوزه های مختلف از آب و خاک تا معادن به یک نقطه مشترک می رسیم و آن هم تاراج آب و خاک استان کهگیلویه و بویراحمد است.

برای اینکه روشن شود این خاک و سرزمین چگونه شکل گرفت به بخشی از صفحات ۳۳۰کتاب«بخارای من ایل من»نوشته زنده یاد بهمن بیگی رجوع می کنیم که چه زیبا نوشت ؛ سرزمین بویراحمد سرزمین آفتاب و ستاره بود. از توجیه علاقه ام به بویراحمد عاجزم. گمان دارم بیش از هر چیز شجاعت این مردم مجذوبم کرده است. گوینده شهیر شیراز سخاوت را شریفترین هنر آدمی می داند و من شجاعت را بالاترین می دانستم.

تاریخ بویراحمد پر از فتح و افتخار است. بویراحمد جنگی نکرد که در آن پیروز نشد. بویراحمد هیچگاه زیر بار زور نرفت. هرگاه گوش ها را برای شنیدن کلمه حق نا توان دید، با صدای رسای گلوله سخن گفت.

در بویراحمد کوهی نبود که از حماسه سخن نگوید و کمری نبود که از حماسه سخن نسراید. انقلاب عشایر فقط در صورتی جان می گرفت که به بازوی عریان عشایر تکیه داشت. هیچ یک از طغیانهای جنوب بی پایمردی پا برهنگان بویراحمد به جایی نرسید.

بویراحمد آنقدر دست به ماشه برد و پا در رکاب فشرد تا از یک دهستان یک استان آفرید. بویراحمد آنقدر کوشید و خروشید تا از چنگ سه استان همسایه ، سه اژدهای پر اشتها ی دهان گشوده رهایی یافت و به صورت استانی مستقل در آمد. استان بویراحمد تنها استان ایران بود که نه به دلیل جمعیت ، نه به دلیل وسعت ، نه به دلیل ثروت بلکه فقط در نتیجه قدرت موجودیت یافت.

من با این علایق به بویراحمد می رفتم، می رفتم تا کودکان و نوجوانانش را با سواد کنم، می رفتم تا شجاعت را با فضیلت و شمشیر را با قلم آشنا سازم و به جرأت های چشم بسته ، بصیرت و آگاهی دهم.

به عنوان عضوی از جامعه رسانه ای و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد همه مدیران دولتی و حاکمیتی و ائمه جمعه و جماعات و علاقه مندان به این آب خاک را به خواندن کتاب «ایل من بخارای من» توصیه می کنم

تا متوجه شویم چگونه مردان و زنان دیروز در کنار هم توانستند استان کهگیلویه و بویراحمد امروزی را شکل دهند دیروز با تفنگ و برنو خاک را پس گرفتند اما امروز متاسفانه با قلم برخی مدیران و صاحب منصبان تکه تکه این استان به تاراج می رود.

چرا ما میراث دار خوبی نیستیم و چرا چنین شد؟

این روزها در محافل رسانه ای و سیاسی کشورمان بحث شبکه نفوذ مطرح است از اوائل انقلاب تاکنون برخی با ظاهر متفاوت و رفتارهای خود در حوزه های مختلف نفوذ کرده و باعث خسران زیادی در کشور شدند.

به عنوان کسی که بیش از یک دهه در فضای رسانه ای استان فعالیت دارم و به بحث سدها و حقابه و غارت معادن پرداختیم با تجمیع همه معادلات و گمانه زنی ها به شبکه نفوذ گسترده مافیای آب و خاک استان های همجوار میان مدیران و نمایندگان می رسیم .

از سد مارون که به سوی خوزستان می رود تا ممانعت از احداث سد کلات و همچنین احداث سد کوثر که از سرچشمه های چرام می باشد تا غارت معادن سرفاریاب و سد تنگ سرخ و خرسان و اخیرا واگذاری بخشی از دنای سرافراز به استان اصفهان نشان می دهد که برخی عامدانه یا در اثر سهل انگاری و یا هم تطمیع و دادن امتیاز به تصمیم گیران باعث شده که این استان به تاراج برود و مردم آن در رنج بسر ببرند.

مردمی که در هشت سال دفاع مقدس در همان ابتدای جنگ با تفنگ برنوی خود به دفاع از مرز ایران پرداختند و جان خود را تقدیم کردند این روزها شاهد هستند که آب و خاک سرزمین مادری با قلم برخی از تصمیم گیران این استان به یغما می رود.

در این بین انفعال و عدم صداقت مسئولان استان در چندسال اخیر باعث شده است که مردم آنها را شریک این تاراج بدانند که البته شاید امتیازات خود را چه در بحث استخدام و منابع مالی و آپارتمان و ویلا در سایر نقاط گرفته باشند.

لزوم ورود جدی نهادهای نظارتی و امنیتی در بحث شبکه نفوذ مدیریتی و تاراج آب و خاک کهگیلویه و بویراحمد نیاز هست و انتظار می رود همانطور که روی برخی استوری ها و نوشته های جوانان این استان حساس هستند به تاراج آب و خاک سرزمین مادری این جوانان که در رنج بیکاری گرفتار هستند به این موضوع مهم هم حساس باشند.

از جناب آقای ملک حسینی دادستان محترم مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار می رود به عنوان مدعی العموم با تهیه یک پرونده ویژه نسبت به بحث عدم حقابه برای مردم این استان از سدها و همچنین غارت معادن و منابع طبیعی و جدیدا دنای شمالی نسبت به بررسی نقش کسانی که در این موارد چه عامدانه و یا سهل انگاری داشتند اقدام نمایند و نتیجه را به مردم شریف استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام نمایند

——–

علی یاری زاده

۱۶مردادماه ۱۴۰۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 4
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیوجام سه شنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳

درود بر وجدان بیدارت جناب یاری زاده
ولی غیریتی وجود ندارد ک پیگیر غارت هر ساله استان ما بیشد

کابندر بندری سه شنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲

دنا برای اصفهان. خاییز خوزستان. خومی هم بدن فارس
سنگ الکیه و باعث زحمت میشه ممکنه یه وقت ریزش کنند و

ناشناس سه شنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱

سلام علیکم
سرمایه های استان وثروتهای خدادادی ومنابع طبیعی وقتی برباد رفت که آقایان ذی نفوذ برای کسب رای ازبوشهر واصفهان وفارس وخوزستان سرمایه ها وآب آشامیدنی وخروجی این سدهارا دراختیاراین استانها گذاشت تا خود مردم که پای این سدها زندگی می کنند ازآب آن محروم باشند.آقای تاجگردون با لابی وکسب رای آب سدها را به استانهای همجوارداد وباشعارهای توخالی ووعده های منطقه ویژه اقتصادی گچساران وراه آهن گچساران لاستیک سبز گچساران و….سرمردم راشیره مالید

ناشناس سه شنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹

روزخبرنگاررابه خبرنگاران متعهد تبریک می گویم . سقوط زمانی شروع می شود که انسان خودباخته شودودچارسقوط شود .آن خدایی که بوده وهست حاکم هستی است خودراگم نکنیم وباخودحساب وکتاب کنیم وبیندیشیم شما اگرپنج خط بنویسید درهرسطر آن تاجگردون هست واقعا موضوع دیگری ندارید مطلبی ندارید یاواقعا کف گیرتان ته دیگ خورده است.قدری ازاین دایره بیرون بیایید ووسعت دیدتان راگسترش بدهید…