تاریخ انتشار : یکشنبه 11 شهریور 1403 - 15:39

یادداشت روز

شورای شهر دهدشت ناکارآمدو منفعل/حاشیه هایی که شهروندان را کلافه کرد

شورای شهر دهدشت ناکارآمدو منفعل/حاشیه هایی که شهروندان را کلافه کرد
اختلاف و دودستگی و عدم همکاری و کارشکنی با شهرداران انتخابی باعث نگاه منفی شهروندان به این اعضا شده است به ‌ عنوان نمونه این اختلافات بـاعث شد تا مدت‌ها شهر بدون شهردار باشد و اعضای شورا برای انتخاب شهردار به نتیجه نرسند.

یادداشت روز -،شورا‌ها به عنوان مهمترین پارلمان‌ شهری همواره محلی برای خدمت به مردم و آبادانی شهر بوده است؛ هر چند عده‌ای در دهدشت ورود به این جایگاه را راهی میان‌‌بر برای رسیدن به مقاصد شخصی خود می‌دانند.

دو دهه است که شورا‌ها تشکیل شده‌اند و رفته رفته همه فهمیده‌اند شورا‌ها کار خاصی انجام نمی‌دهند. حدود اختیارات شورا‌ها بسیار محدود است و تجربه نشان می‌دهد که مردم نمی‌توانند به تاثیر گذاری شورا‌ها امیدوار باشند.

مسأله‌ای که همواره درباره شورا‌ها مطرح می‌شود، مسأله فساد است. یعنی اگر کسانی که وارد شورا شدند، اهل معامله‌گری، منفعت طلبی و به دنبال عدم شفافیت باشند، خیلی راحت دچار فساد می‌شوند. فساد معمولا در حکومت‌های محلی که شهرداری و شورا‌ها بخشی از آن هستند، بیشتر است، چرا که اعتماد بیشتری وجود دارد.

دوره ششم شورای شهر دهدشت به اذعان مردم و به گواه عملکرد نداشته‌شان، ضعیف‌ترین و ناکارآمدترین دوره پارلمان شهری است از همان آغاز بکار درب شورا را به روی خبرنگاران بسته شد تا افکار عمومی نداند در دورهمی آنها چه می‌گذرد. این در حالی است که حضور خبرنگاران و شهروندان در جلسات شورا، نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی برای شورا است چرا که با حضور افکار عمومی در جلسات شورای‌شهر، باعث می‌شود تا اعضای شورا با دقت بیشتری تصمیم بگیرند و همه تصمیمات و مصوبات شورا به صورت شفاف منعکس شود.

تمایل نـداشتن بـه همکاری جمعی و پافشاری بر رفتارهای فردی مـنفی یکی از ضعف‌های تـشکیلاتی و اجـرایی شـورای شهر دهدشت است،خود محوری برخی از اعضای شورا تاکنون نتایج سوئی را درپی داشـته اسـت. اختلافات درونی و بی ‌اعتمادی برخی از اعضا شوراها نسبت به هم از دیگر ضعف‌های این دوره از شوراست .

اختلاف و دودستگی و عدم همکاری و کارشکنی با شهرداران انتخابی باعث نگاه منفی شهروندان به این اعضا شده است به ‌ عنوان نمونه این اختلافات بـاعث شد تا مدت‌ها شهر بدون شهردار باشد و اعضای شورا برای انتخاب شهردار به نتیجه نرسند.

در حالی که اعضای شورای شهر باید مسلط به چالش‌های شهر و صاحب نظر باشند و برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی کنند و دغدغه داشته باشند در دهدشت نه تنها تخصصی برای رفع موانع و مشکلات وجود ندارد بلکه دغدغه‌ای هم از سوی اعضا دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد آنها صرفا شورا را سکویی برای پرتاب مقاصد بعدی و منافع شخصی کرده‌اند.

رفتارهای پوپولیستی برخی اعضای شورای شهر دهدشت که نه مطهر هستند و نه داور خوبی ،نمی توانند پناه شهروندان دهدشتی باشند.

شورای ششم به حال خود رها شده و برای هیچ مسئول شهرستانی و استانی مهم نیست در چهار دیواری شورای شهر چه می‌گذرد و چرا برای رأی و انتخاب مردم احترام قایل نیستند. تفننی و برای سرگرمی در جلسات حاضر می‌شوند اصلا برایشان مهم نیست در شهر چه می‌گذرد.

اگرچه بی‌خیالی و بی‌تفاوتی اعضای شورا نسبت به مطالبات مردم افکار عمومی را نسبت به این پارلمان محلی بی‌اعتماد کرده است اما نباید فراموش کرد این شورا دستپخت انتخاب طایفه‌ای و قومگرایی برخی از شهروندان است.مردم هم باید در انتخابات با دقت، درایت و تحقیق رأی بدهند؛ روایت داریم که اگر به شخصی به عنوان یک رهبر یا یک نماینده رأی دادیم در محاسن و معایبش شریک هستیم. نباید فکر کنیم تنها وظیفه ما رأی دادن است تا وقتی منتخب ما مسئول است ما هم مسئولیم. افرادی باید وارد شورای شهر شوند که متخصص، متعهد و پاک دست باشند و دنبال منافع شخصی و گروهی نباشند؛موضوعی که در انتخاب شورای دهدشت کمتر دیده می‌شود.

با بررسی دلایل و عملکرد شورای ششم شهر دهدشت این شورا در نگاه مردم و شهروندان مردود شده است و جایگاه خود را از دست داده اند.

جلال داورپناه با ۷۸۷۳،مصطفی پارسایی ۷۲۹۵،طاهر پاداش ۶۳۰۶،محمد ارانپور ۶۲۵۶،علی فروغی ۵۸۱۷،ایمان داورپناه ۵۶۲۱ و خسرو دیدار ۵۵۳۸ رأی ترکیب شورای ششم دهدشت را تشکیل می‌داد که با انتخاب خسرو دیدار به عنوان شهردار، علی موسوی عضو علی‌البدل راهی شورای شهر شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.